Och äntligen blev det sommar

Och inte särskilt många blogginlägg. Det verkar vara en effekt av att bo i hus, ha ett barn och ett heltidsjobb när det samtidigt blir tropisk sommar ute. När det händer som mest bloggar jag tydligen som minst och tvärtom. Lite märkligt kan tyckas. Vi har i alla fall hunnit med släktbrunch på Oaxen krog och slip, ett kombinerat ett-årskalas och grillfest, ”strolla” gräsmattan, plantera ut tomater och så vidare.

Jag letar ständigt efter det optimala planeringsverktyget. Ett verktyg (som finns som app för iPhone också) som fungerar som kalender, to do-lista och inspoapp i ett. Jag vill integrera min kalender, mina att göra-listor (ja jag har flera) och Pinterestkonto. Jag skulle gärna ha mina flygbiljetter och hotellbokningar i samma verktyg också. Varför finns inte det? Någon föreslog Outlook. Ehh va? Dessutom har jag en Mac. I alla fall hade det varit toppen för att hålla koll på jobb dead lines inför mitt åtta veckor långa sommarlov som börjar på torsdag, förslag på presenter till ettåring, bildinspo till huset, odlingstips och så vidare och så vidare. Istället jobbar jag med digital kalender, papperskalender, Google Drive, Pinterest och Trello. Inte optimalt.

En annan sak jag tänkt på är att jag varit dålig på att blogga om Alvas utveckling på samma sätt som när hon var pytte. (Förstår att ni dör av nyfikenhet av att få veta). Typ när hon började krypa (hon har så att säga en väldigt originell men effektiv stil), när hon lärde sig stå, resa sig och tog sina första steg med stöd. Det här är i alla fall saker hon gör nu och det händer plötsligt massor. Runt nio månader tyckte jag det stod så himla still. Kanske för att Alva tog lite tid på sig med krypandet. Men plötslig sa det bara schwoop. En ska ju längta efter barnets alla framsteg och självklart är de roliga men visst var det skönt när hon satt kvar där hon satt utan att klättra in i diskmaskinen, äta upp tomatplantorna eller ve och fasa flytta sig från skuggan till solen på terrassen ungefär hela tiden. Konstaterar ändå att vi har liten obeservatör. Hon är en ganska lugn liten person. Nästan alltid glad. Men väldigt bestämd. Väldigt. Hon älskar att titta på andra barn, betrakta dem och saker i sin omgivning. Men de behöver inte komma för nära och göra plötsliga ljud. Usch. Tydligen brås hon på mig säger mamma. Jag var också den där observatören och tyckte aldrig om ljud. Det gör jag ju faktiskt inte som vuxen heller och därför bor där jag bor. Tycker allt mindre om stan.

Nu ska jag laga soppa och värma oss lite. För idag är det svensk sommar igen. Sol och regn om vartannat, in och ut med dynor, på och av med tröjor. Jag antar att vi laddar för midsommar.

Alva (och Jens) på Oaxen.

alva

Jag fick ett anfall (som jag ofta får – jag vet) och åkte och köpte rosa pelargoner och lerkrukor och ställde i våra blombord i vardagsrummet. Två i varje.pelargon

Den här hörnsoffan är det bästa jag köpt på länge. Vi har både sol och skugga i den under dagen och det är nästan alltid skönt där.trollet

Kvällsnöje jag har. Gå runt och vattna och innan jag går in tar jag med mig lite blommor in. Syrenen har blommat färdigt för i år men vi har annat också.blommor

Kommentera

