Gjort i juni

Inte blivit så många blogginlägg i juni. Denna första ”sommar”vecka har jag jobbat heltid för första gången sedan Alva föddes. Alla frågar hur det känns och jag vet inte riktigt. Det är så många faktorer som spelar in när en ska svara på en sån fråga, hur en trivs på jobbet, hur ens hälsa är, hur mammig barnet är, om det är fint väder och sjutton grejer till. Fram till nu har vi ju delat på jobb och föräldraledighet vilket jag till en början tyckte var det optimala. Men ärligt talat blev det ganska hattigt också och Jens som alltid jobbade hemma och dessutom skulle hjälpa till med Alva även när han jobbade hade det nog rätt stressigt ibland. Nu är det mycket lugnare. Jag är glad över att vi har 1) flexibla arbetstider och 2) så kallad sommartid. Jag stegar mot tunnelbanan inte senare än 15 på eftermiddagarna.

Men i fredags var det rätt trist att jobba eftersom det verkligen var sommar då. Visserligen hade jag en väldigt rolig om än intensiv jobbdag och bara för att jag skrev det där med klockan tre så jobbade jag faktiskt till fyra. Både dit och hem råkade jag få sällskap av en av våra grannar på bussen och vi hann avhandla gräsmattor och rabatter inte bara en utan två gånger. På vägen hem hade jag även sällskap av Jens och Alva som hade varit och grillat och sommarfestat med Jens jobb. Jag hade tänkt vara med men var alltså på jobbet istället. Alva satt i sin nya vagn som vi köpt, ”ett bee” som en säger. En Bugaboo Bee alltså med en jadegrön suflett. ”Limited edition”. Vi tänkte att den blir bra till sommaren som resevagn och när vi åker och handlar och sånt. Donkeyn är just en laståna. Rullar fram hur smidigt som helst, smidigaste vagnen jag provat, men liksom stor, i alla fall som resevagn.

Igår gick vi en jättelång promenad och sen var en tjej vi lärde känna i föräldragruppen här med sin familj. Vi fikade och konstaterade hur stooora båda barnen hade blivit. Ja ni vet. Sen var Jens på en kvällssvensexa och min kusin var här och hade tjejkväll med mig och Alva, lagade mat och drack vin. Hon åkte hem klockan 23 och då gick mina ögon typ i kors.

Idag har vi inte gjort så himla mycket. Vi ska plantera våra tomatplantor utomhus snart. Nu borde de väl ändå överleva tycker jag.

Sådär, förstår att ni varit supernyfikna på vad jag gjort, nu vet ni lite mer!

Alva är väldigt pepp på sin gåvagn. Dock inte helt skicklig på att använda den helt själv än. Här är hon på sin 10-månadersdag som firades den 3e juni!

gåvagn

Kommentera

