30 days yoga challenge

Yoga! Det kanske jag kan göra? Har tänkt i omgångar att jag borde prova och bestämde mig för att testa ikväll. (Alltså jag har yogat förr, särskilt bikram älskar jag, men lite avlägset nu för tiden). Yoga ska ju vara så uppbyggande och bra och balanserande och fyllt av välbehag men jag har alltid känt att yoga är ganska krävande för kroppen. Har en någon skada är det svårt att yoga generellt tycker jag. Dessutom är det svårt att känna efter själv och lyssna på sin kropp som yogainstruktören säger att en ska när hen själv är mer rörlig än ett gem. För mig blir det svårt att tro på och känna att bara lite är bra också. Med det sagt tänkte jag ändå ta mitt bäcken och prova.

Det råkade bli Adrienes 30 days yoga challenge dag 1 som jag valde. Efter ha velat länge över var jag skulle yoga i huset blev det till slut i sovrummet. Öppnade fönstret för att höra fåglarna under tiden och det blev en så bra plats!

Första dagen i utmaningen är 35 minuter och jag tycker det var en jättefin klass på en väldigt lagom nivå – om en inte har bäckenproblem. Några övningar gjorde jag inte alls och flera modifierade jag. Många övningar var tunga för coremuskulaturen och jag tog det lugnt på grund av födde barn för mindre än ett år sedan. Tänkte på var mamma mage-appen slutade och höll mig på samma nivå. Men egentligen var det inga avancerade övningar som det ibland kan vara och Adriene visade hela tiden olika nivåer av samma position.

Jag gillade Adrienes stil mycket. Det var inte flummigt och lagom seriöst. Lättillgängligt är ett bra ord. Jag hade inte tänkt yoga varje dag i 30 dagar utan mer testa om yoga är något jag kan göra alls nu. Men nu blev jag så sugen på att visst göra hela utmaningen! Men det kommer inte att gå. Svårighetsgraden kommer ju att öka. Får väl köra dag 1 om och om igen. Kul… Men jag skulle vilja bena ut vilka övningar som funkar och inte så blir det lättare att hitta bra pass sen.

Har inte haft några bra bäckendagar sista tiden och det är svårt att säga om jag fick mer ont av yogan. Jag tror jag gjorde vissa saker som inte var så bra medan andra funkade. Det blir lite moment 22 för onda dagar vill jag helst bara vila och ”pampra” bäckenet och vara supersnäll mot det men bra dagar vill jag inte riskera att få ont och vågar knappt testa något då heller. Men inget händer ju förbättringsmässigt just nu ändå, bara tillfälligt, så nu ska jag försöka utmana lite mer. Allt jag kan göra utan att bli sämre vill jag ju göra! Det är svårt att balansera träningen med ”påfrestningen” att jobba också.

Här är utsikten från min ”yogastudio”. Helt okej! Skogen är skogen och den röda stugan som skymtar är vår gäststuga.


Och så här såg det ut i köket när jag kom ner igen. Finingar!

One thought on “30 days yoga challenge

Kommentera

