Höga kusten med barn

På somrarna är jag allra helst i Sverige. Jag vill inte byta bort de ljusa sommarkvällarna, kalla sjöarna och Sveriges sagolikt vackra natur mot någonting annat. Jag älskar att resa och se andra platser men det gör jag helt enkelt andra tider på året. Den här sommaren är vi lediga tillsammans i åtta veckor och kommer att tillbringa mycket tid hemma i vårt nya hus, men det även några kortare resor till olika platser i Sverige. Direkt efter midsommar åker vi upp till Höga kusten.

Höga Kusten är ett av Sveriges mest unika områden. Kombinationen av kustnära berg, djupa skogar och en aktiv skärgård är så speciell att UNESCO utsett Höga Kusten till ett Världsarv. Vi kommer att vandra i Skuleskogens nationalpark och uppe på Skuleberget och om vi har tid även åka ut i skärgården utanför höga kusten. Vi har ägnat ganska mycket tid på kvällarna när Alva somnat åt att planera vår resa dit och tillbaka, välja boende och bestämma vad vi vill göra på plats. Eftersom vi reser med en då nästan 11-månaders kommer vi ta god tid på oss på vägen dit och sova över en natt på vägen. Vi lärde oss efter våra dagar i Sälen i vintras att ta höjd för att allting tar längre tid med barn, även om en har en kotte som gillar att åka bil och sover mycket i den. Från Stockholm till Örnsköldsvik är det cirka sex timmars effektiv bilkörning.

Såhär ser vårt upplägg ut

Vi åker från Färingsö på en måndag och planerar att åka ungefär vid 10-tiden då Alva brukar sova sin förmiddagsvila. Har vi tur sover hon i ungefär två timmar. Har vi otur sover hon i en timma.

Vi är framme vid Axmarbrygga norr om Gävle efter cirka 2,5 timma (vi har räknat med att bara behöva stanna snabbt en gång för toabesök). Klockan 13 har vi bokat bord på Axmarbrygga havskrog där vi tänkte äta tvårätterslunch och promenera runt lite i hamnen och titta på båtar och låta Alva röra lite på sig. Solen kommer förstås att skina.

Vi åker vidare ungefär vid 15 och då är vi framme i Hudiksvall ungefär 16.30 beroende på om vi behöver stanna eller inte. Vi ska bo en natt på Hölick Havsresort ute i skärgården dit det är en knapp halvtimma i en liten stuga där vi kan laga egen mat och grilla. Vi tänkte ta med en hemgjord potatissallad och några extra goda korvar att grilla eller steka beroende på väder. Det kan hela familjen äta! Frukost som ingår i priset äter vi nästa dag i deras restaurang.

På tisdagen åker vi vidare, åter igen vid 10-tiden eller när Alva börjar bli redo för att sova. Då är vi framme i Friluftsbyn efter ett par timmar beroende på om vi behövt stanna eller inte. Vi kommer börja med att handla mat (men alla torrvaror har vi redan köpt hemma för att spara tid) och installera oss i stugan. Kanske hinner vi göra en utflykt på eftermiddagen eller så är vi bara utomhus där vi bor och spanar in de omgivningarna. Det finns stugor med olika standard och till olika priser i Friluftsbyn. Vi har valt en enkelt stuga utan egen toalett och dusch men som har kallt vatten inomhus. Det känns som något vi vill ha för att kunna fixa ersättning och byta blöjor utan att behöva gå ut. Jag är egentligen ganska bekväm av mig och brukar vilja bo med högre standard men en sån här gång tycker jag det funkar att sänka kraven lite. Runt höga kusten finns även flera Bed and breakfast-ställen men det tycker vi var opraktiskt eftersom vi inte kan laga någon mat där. Och det kryllar inte av restauranger i skogen direkt. Det går även att bo på hotell inne i Örnsköldsvik, lika med supertråkigt.

Vi ska vara vid Höga kusten i ytterligare tre hela dagar och den fjärde dagen åker vi hemåt igen. Vi tänkte göra korta och enkla dagsturer och gå på stigar och leder där en kan ha sina vanliga skor. Väldigt enkel vandring med andra ord. Det är matsäck som gäller, mackor, pannkakor och sånt och Alva kommer vi bära i en bärstol. Vi kommer även ha med vår Ergo Baby. Alva är dock lättare att skydda mot sol och regn i en stol.

På hemresan planerar vi i nuläget inte att sova över någonstans. Vi hade gärna gjort det men eftersom vi har flyg att passa ett par dagar senare vill vi komma hem i god tid, landa lite, tvätta och sova i våra egna sängar. Istället hoppas vi på fint väder och att vi kan göra ett längre stopp vid en badplats runt Söderhamn, det finns flera fina stränder som även har kiosk, omklädningsrum och sådana saker. Vi har kollat upp några olika. Vi kommer ta med matsäck som lunch. Om det regnar eller är kallt har vi kikat på lite andra alternativ, ställen att äta lunch på inomhus, hembygdsgårdar, fäbodvallar och museum runt Bollnästraken. Vi räknar med att hemresan blir lite jobbigare men att det är okej eftersom vi kommer komma just hem efteråt.

Jag ser verkligen fram emot vår stora, lilla utflykt till Höga kusten och hoppas att vår noggranna planering ska göra att allt funkar bra och blir roligt och att vi hinner se och göra mycket. Det jag tror många missar att själva fördelen med planering är att en bättre kan styra upp oförutsedda händelser än om en bara kör på. Har en planerat har en förhoppningsvis bra med tid, rätt grejer nerpackade och koll på resväg, omgivningar etc vilket är bra när det oförutsedda händer. För nånting händer alltid när en har med sig barn på grejer. De är sjukt dåliga på att följa planering! Men sno gärna vårt upplägg om ni är sugna på samma utflyktsresa.

skuleberget1

hoga-kusten-hike4

2 thoughts on “Höga kusten med barn

1. Det är superfint på höga kusten! Har inte varit där med bebis men som gravid och pustat runt på skuleberegt. Tog liften upp 🙂 och så vandrade vi där uppe. Rätt brant att klättra hela vägen. Jag tycker att bönhamn och högbonden är superfint, det skulle jag inte missa om jag var ni! Kanske bra att packa ner flytväst till Alva ifall ni vill åka ut dit. Regnar det finns det både naturkompaniet och fjällräven outlets mellan Skuleberget och Örnsköldsvik.