Plötsligt hände det

Alva är förkyld! Jag hade nog trott att vi skulle klara oss till ettårsdagen när hon fortfarande inte hade varit sjuk en endaste gång och blir 10 månader nästa vecka. Men icke. Genast började jag leta tänkbara orsaker och har beslutat mig för att det var någon som stänkte virus på henne på Coop Forum i Bromma i förrgår. Förut tog vi aldrig med henne in i livsmedelsbutiker och en hel del andra ställen men ju större hon har blivit desto slappare/mer avslappnade (beroende på hur en ser på det) har vi blivit. Det är säkert bara sunt. Säger jag tillkämpat.

Nu är hon i alla fall snorig och slemhostig. Hon verkar i alla fall inte ha någon feber och är i princip som vanligt, så jag antar att vi fick en ganska skön mjukstart på hur det är att ha en sjuk bäbbe hemma. En sak jag inte hade räknat med är att jag tycker att allt snor är sjukt äckligt. Hon har ju inte precis övat upp någon talang för att hålla för när hon hostar och nyser. Hittills har ingenting med Alva någonsin varit det minsta äckligt, bajsblöjor och you name it. Kanske lite, men inte värst ändå. Men den här förkylningen och att mina kläder förvandlats till hennes näsduk. Superläbbigt. Hänger möjligen ihop med moderns lätta bacillskräck… Den dagen hon blir magsjuk vet jag inte vad jag gör, ropar på Jens? Nä, en sån förälder kan jag ju inte bli.

Innan jag fick barn och innan Alva hade varit sjuk trodde jag att det skulle gå att inte själv bli smittad av sitt sjuka barn om en bara var jäkligt noga. Inte pussade dem så mycket i ansiktet de första dagarna, tvättade händerna ofta och så vidare. Min kommentar nu till om det går att undvika barnets snorande och hostande och att inte själv ständigt vara i närkontakt med detta. HAHAHAHAHA.

försommarNu är det definitivt försommar. Här brukar jag promenera ganska ofta. Ligger så många gulliga hus just där och i slutet av vägen ligger Alvas blivande förskola – på tal om virus.

2 thoughts on “Plötsligt hände det

  1. Jag tror att jag har tänkt lite tvärtom, att det är skönt om F kan dra av lite lättare sjukdomar innan förskolan. Obs – alltså inte medvetet smitta osv, men sen han blev lite större är en förkylning nu en mindre förkylning vid dagisstart. Och att han bygger immunförsvar. Detta är kanske bara saker jag gått på som inte alls stämmer, men jag tycker det har varit ganska skönt att inte tänka för mycket på baciller. Sen är det som sagt en självklarhet att hålla sig från andra sjuka, tvätta händer osv. Men ja, tror du förstår vad jag menar 🙂 Jag tyckte t ex det var skönt när han hade haft feber för första gången: då visste jag helt plötsligt hur han agerade och var när han hade feber. Kanske kontrollfreaket i mig, hehe.

    1. Ja, det är ju inga konstigheter att vara förkyld, det är vi ju alla av och till. Men det har varit skönt att slippa det när hon var riktigt liten. Jag tror inte det ger så mycket då heller. När de blir större får en ju höra att de ”ska” vara sjuka, bygga immunförsvar osv och jag vet inte riktigt om jag köper det. Ja, de blir sjuka men om det i längden gör dem friskare? Well… Har dock inte kollat ngn forskning om detta eller så men att förisbarn är sjuka mycket handlar ju inte om att de är barn utan om att de umgås med massa andra knoddar som härjar runt med varandra, är inomhus jättemycket och ligger och sover ihop i rätt små, instängda rum. Barn som är ute mycket ÄR friskare. Och om föräldrar hade tid och råd att vabba mer tror jag också smittorna på föris skulle gå ner. Och om de var ute. Sov ute. Är helt övertygad. Så sjuka barn ja, men som det är för vissa som går på föris, nej, inte rimligt, tror jag. Och det är väl det där vara sjuk typ en gång i månaden jag nojar över och inte tycker är vettigt. Läste fö en artikel som jag ej hittat tillbaka till om att det var just inte rimligt att de är sjuka så mkt som de ofta är, men att vi föräldrar intalas att tro det för att samhället kräver det (att vi jobbar jävligt mkt).

      Men om hon är sjuk lite innan hon börjar kommer det nog kännas lättare för mig personligen när hon blir sjuk på förskolan. Jag kommer slippa känna att hon bara blivit sjuk för att hon börjat där. Hon kan bevisligen bli det ändå. Typ.

Kommentera

