Träna på att vara med andra barn

Efter sommaren börjar Alva förskola. Eller egentligen först den 14 september. Då är hon 13,5 månad. Inskolningen beräknar vi kommer ta cirka två veckor så när hon börjar på riktigt och ska vara på förskolan utan mig eller Jens är hon 14 månader. Hon kommer att gå två halvdagar i veckan mellan 9-12 och övrig tid är hon hemma med Jens. Hade jag fått välja själv hade Alva fått vara i alla fall 18 månader, alltså 1,5 år, innan hon började på föris. Men eftersom inga kommuner och inte heller Ekerö verkar ta höjd för att det föds barn under hela året hade vi inte fått plats där vi velat om vi ansökt om en plats i början av februari. Enda tiden under året en kan få förisplats på rimligt ställe är efter sommaren. Istället ”paxar” vi en plats genom att låta henne vara där lite grann och sen börjar hon på fulltid först nästa vår. (Knäppt system eller hur!) Hade varit fint att vara hemma med henne i två år också, då har det hunnit bli ”efter sommaren” igen också, men jag tror faktiskt lite föris är bra. Dessutom vill hennes föräldrar jobba, umgås med vuxna och tjäna pengar också. Jajjemän.

En sak jag funderat på inför inskolningen är om vi borde ”barnträna” Alva mer? Det känns som att vänner och bekantas stadskids tränas mycket mer i att hänga med andra ungar i diverse lekparker och lekland än vi vars barn bor ute på landet mer eller mindre. Jag menar när vi går ut och leker är vi ju ute i naturen eller skogen eller varför inte i vår egen trädgård med gunga och där vi kommer ha sandlåda och så vidare. Känner verkligen ingen längtan efter en dammig lekpark eller virusfierat lekland men borde vi träna Alva på att vara omringad av fler, stojande barn? Hon kanske kommer få värsta chocken på förskolan annars? Hon träffar ju andra barn såklart men då handlar det om ett eller två barn i taget – och mesta tiden är hon ju med vuxna. Men jag ser redan hur någon enorm treåring knuffar undan Alva i kön till rutschkanan och då kommer jag bli så #%%## arg!

Är såklart även panisk rädd för alla förkylda och magsjuka barn hon kommer tvingas kravla runt med på förskolan. Så länge jag kan bespara henne sånt är jag glad. Numera får hon gladeligen dela leksaker med andra kottar jämfört med när hon var pytte men då vet jag ju vilket barn det är och att barnet i fråga är friskt. Lekland verkar vara en enda stor smitthärd. Blä. Men nån liten förkylning hade kanske varit bra att träna på innan förskoletiden? För att avdramatisera det här med sjukdom lite. Alva har alltså inte varit sjuk än och jag som mamma bävar in för detta. Liksom jag bävar för när hon ska sova dåligt, sluta äta och allt sånt som vi haft sån jäkla tur med.

Funderar seriöst på att ställa frågan till podden Pampers barnvagnspromenader. Borde jag barnträna Alva innan förskolestarten? I så fall, är öppna förskolan öppen på sommaren? Hur är det med sjukdomar? Hoppas på att hennes immunförsvar är gjort av stål och även grejar förskolan eller helt enkelt vara beredd på att nu börjar det, förkylning och magsjuka varje månad?

Inser att jag låter som värsta hönsmamman. Jag är egentligen en ganska cool och jordnära person. Mitt moderskap verkar dock vara av annan sort. Det är bara att erkänna.

unnamed

9 thoughts on “Träna på att vara med andra barn

  1. Vi hoppas på ett mirakel, att få en förskoleplats i januari nästa år 😉 Eftersom dottern är född i slutet av september är förskolestart efter sommaren i år inte ett alternativ, och föräldradagarna räcker inte till nästa sommar. I vilket fall så är vi redan nu på öppna förskolan minst en dag i veckan och till hösten kommer vi vara där ännu mer. Öppna förskolan i Blackeberg kommer ha öppet i sommar, vet dock inte om de har öppet _hela_ sommaren. Sen finns det ju massor med lekplatser dit man kan gå och träffa andra barn. Jag hoppas att vi kan dra på oss lite sjukdomar på öppna förskolan i höst så att hon har lite mer motståndkraft när hon börjar riktiga förskolan. Hellre ta sjukdagarna när jag ändå är hemma istället för att behöva vabba hela vintern.

    1. Visst bor ni på Kungsholmen? Då tänker jag att ni iaf har fler förisar att välja bland på inte superlångt avstånd. Vi var rädda för att hamna längst ute på Munsö t ex (Ekerö, längst ut). Helt orimligt att åka ut på en annan ö än vår och längst ut på den med dessutom, före och efter jobbet varje dag. True story berättade vår bvc-sköterska! Hoppas iaf det blir enklare för er 🙂

      Men blir knoddarna mer motståndskraftiga av att vara sjuka när de är under året eller vad?

  2. Min unge var frisk som en nötkärna trots omgiven av dagiskids sen han föddes, till ca ett år. Sedan var (är) det ingen hejd på sjukdomarna. Fattar inte ens hur han plockar på sig det vissa perioder men barnläkaren säger att det är precis som det ska och brukar vara – friska till ett och sen ca ett neverending race av förkylningar och hostor och magisar. Stort blä på det. Vad gäller andra barn så tänker jag att träningen kommer ju ske iom själva förskolan. Hon ska gå så öre o början och ni har så lång inskolning så det är ju träning i sig. Forcera inte fram umgänge tänker jag, om ni inte är sugna innan.

    1. Fattar inte varför barn ”ska” vara sjuka. Har hört lite olika om det. Att om föräldrar hade tid och råd att vabba, om barnen var ute mer och om barnen inte sov tätt ihop i små, instängda rum så skulle de inte vara lika sjuka. Känns ju som att det ligger något i det!

  3. Jag tror/tycker inte man behöver träna! Det är ändå inte samma sak för barnet att umgås med andra barn tillsammans med förälder som själv. Dagis blir en ny situation oavsett och de flesta (barn, kanske inte föräldrar…) tar det förvånansvärt bra tycker jag baserat på umgängeskrets med många barn. Ser ingen direkt skillnad på barn som varit mycket på öppnas el ej. Likaså som en del tränar på mattider, sova på madrass, äta själv mm mm. Vi har inte gjort det och många vänner likaså. Och barnen lär sig rutiner och regler nästan skrämmande fort ändå!

    Likaså andra barnet, som ju följt med och lämnat och hämtat syskon varje dag på just den avdelningen hen ska gå, och alltså sett personal och barn massor. Det behöver ibte betyda att det går lättare ned inskolning och det kanske tyder på att övning inte behöver ge färdighet…..Alva verkar social och positiv så ta det lugnt bara!

    Det här med höststart verkar gälla många ställen i landet. Och det är så himla dumt! Barn födda typ sept-nov är det ju nästan värst för, som inte kan börja i aug då man måste vara 12 mån.

    1. SKÖNT!! Släpper helt vi borde öva-tankarna nu. Var senast idag ute i skogen i flera timmar, typ världens bästa lekplats. Men, inga andra barn i sikte. Men då ska det nog gå bra ändå!

  4. Ang sjukdomar så har vår dotter i princip inte varit sjuk alls trots hon började förskolan i höstas! Hon kan bli småförkyld, men väldigt kortvarigt och aldrig feber. Vi funderar också på det där med att barn ska vara sjuka. Måste det verkligen vara så? Vi går på en naturförskola, dvs barnen är ute hela dagen förutom lunch och sovstund. Det är dessutom blandad avdelning, så väldigt få småbarn vilket minskar sjukdomarna. Andra i vår föräldragrupp har fått vabba varannan vecka ända fram till april! Om vi har haft tur med förskolan eller om vårt barn har bra immunförsvar är svårt att veta…

Kommentera

