Vår trädgård

En typiskt finfin söndag håller på att rundas av. Jag halvligger i soffan med en kopp te sedan Babel började klockan åtta, Alva sover och Jens plockar undan efter middagen. Vädret har varit tråkigt och regnigt hela dagen och förflutit i ett lugnt tempo. Men vi har ändå hunnit jobba med våra odlingslådor, handla och tvätta lite. Vi åt frukost framför brasan innan dagen drog igång och sen började jag laga lunch. Det känns väldigt mycket som helg, att ha tid att börja laga lunch precis när vi har ätit. Sen kom min mamma hit och lagade middag och efterrätten stod Jens för. Vi har hunnit äta mycket gott! Aubergin- och mozarellagratäng med tomatsås, kyckling- och böngryta, walnötsbröd och kladdkaka. Att jag har varit så mycket i soffan ikväll beror tyvärr på mina fogar. Jag rensade ogräs i några timmar igår och det var, såklart, alldeles för tufft för dem. På kvällen satt jag på en barstol med mina kompisar i flera timmar och idag har jag haft skitont. Är så himla ledsen för hela den här foghistorien och att det aldrig blir bättre men vet inte vad jag mer ska skriva om det än just det.

Vår stenmur är klar och nu har det vi planterat fått det regn som behövs och jag hoppas på mer sol igen i veckan. Jag tycker att en stenmur kan vara vacker i sig men den blir ännu finare med grönt och blommor i sig. Perfekta så kallade marktäckare som trivs bra på murar är till exempel murreva, silverarv, murklocka och backtimjan. Det är blommor som trivs i väldränerad jord där det är ganska torrt och soligt. Vi flyttade en del stenar och grävde ur håligheter för att minska mängden lerjord och rensade ur ogräs. Sen fyllde vi på planteringsjord och planterade. Det var faktiskt väldigt enkelt. Till cirka tio meter mur som är en knapp meter hög använde vi en och en halv kubikmeter jord och 42 plantor. Men hur mycket som går åt beror så klart på hur många hål en har i sin mur och hur många av dessa en väljer att plantera i. Vi höll på med muren under två dagar i totalt några timmar.

Jag har den senaste tiden slagits av hur bra det faktiskt är att ha ett barn när en håller på med den här typen av saker. Hade det bara varit jag och Jens hade vi slitit som två galärslavar, hoppat över lunchen och varit vakna hela nätterna. Men Alva behöver äta som vanligt och vi vet att hon väcker oss på morgonen. Det tvingar oss att själva ta pauser, att äta och att gå och lägga oss – och då mår en faktiskt mycket bättre i längden även om saker tar lite längre tid. När vi planterade muren var hon med delar av tiden men hon ledsnar efter ett tag och vi vill inte ha henne i solen för mycket.

Odlingslådorna vi håller på med nu bygger vi alltså själva. De ska stå på vår stora terrass framför en spaljé som är ungefär fem meter. Där ska vi plantera klängväxter som insynsskydd och för att det är vackert. Lådorna visade sig vara ett stort och ganska tidskrävande projekt. Vi har inte valt vad vi ska plantera än men det lutar åt vildvin eller alpklematis. Vi vill ha något snabbväxande som helst är vintergrönt och såklart trivs i vårt soliga läge. Det verkar tyvärr vara en svår kombo och varken vildvin eller alpklematis, den senare är favoriten, är vintergröna tyvärr. När vi är klara kan jag berätta hur vi har byggt dem.

Nästan all inspiration till vår tomt hämtar jag från Pinterest eller olika odlingsgrupper på Facebook och andra forum. Jag står ofta och bläddrar i magasin när vi handlar mat men det finns ju så mycket mer på nätet. Ändå är det något visst med att bläddra i en riktig tidning ibland och jag har till exempel rivit ur sidor ur Vi i villa och Villaliv (mer konkreta DYI-lösningar än bildinspo) och sparat i en hög på mitt skrivbord. Tanken är att jag ska samla allting i en pärm men bilderna på Pinterest är fortfarande så många fler så det går bra att organisera allt i en liten hög på skrivbordet. Om du vill följa mig på Pinterest så heter jag ”erikaste”. Just nu pinnar jag mest heminredning och trädgård men sedan tidigare finns det barnrumspins, bröllopsinspo, lite arkitektur och gulliga djur. Kanske nåt du gillar!

Såhär ser det ut på kvällarna när jag tittar ut från Alvas rum. Älskar vårt körsbärsträd. Och att titta ut från vårt hus är som en tavla.

körsbär

4 reaktioner på ”Vår trädgård

  1. Fint! Vad kul med en mur att fylla ut, låter superfint.

    Min mormorsrabatt börjar ta form i huvudet. Har ändrat mig ett antal gånger men nu tänker jag mindre rosa och mer blått än från början. Lammöron, lavendel, stäppsalvia, kantnepeta, trädgårdsnäva typ. Lärde du dig något om det på kursen?! Några tips mottages tacksamt 🙂

    1. Inte om de växterna specifikt tyvärr 🙂 Men stäppsalvia trivs där det är torrt och soligt. De är ju bra marktäckare också. Ett generellt tips vi fick om en var nybörjare var helt enkelt att välja växter som är härdiga för just din zon (och inte försöka plantera Magnolia i zon 6 t ex) och för att vara ännu säkrare välja sådan märkta som ”e-plantor”. Då är de garanterade att trivas i svenskt klimat och jag tror även ”uppfödda här”, vad det nu heter på blomspråk och inte i t ex Holland = klarar sig bättre i Sverige än om de importerats. Så fattade iaf jag det! Ja och sen får en ju dubbelkolla vilken jord och så de gillar och jämföra med vad en själv har. Tror inte jag vet var du bor men lerig jord verkar vanligt tycker jag. Alla på kursen hade lerjord, men vi var ju alla från Sthlm också…

      1. Hehe kul att du får agera trädgårdsexpert 🙂 men tack för tips! Känner mig liksom för novis i handelsträdgårdar ibland. Förstår knappt vad jag ska fråga om…

  2. Förstår vad du menar. Kände lite samma sak. Därför jag gick trädgårdskursen bl a. Men säg bara vad du vill göra och fråga vad du måste veta angående zon, härdighet, läge, jord och sånt. Säg att du inte kan NÅNTING så borde du ju få en rejäl genomgång 🙂 De som jobbar där tycker ju sånt är kul! Där vi handlar får vi alla fall alltid 100 tips även när vi bara ställer EN fråga 🙂

Kommentera

