Nu har vi börjat plantera

Jag sitter i vårt kontor på övervåningen och tittar ut på regnet som smattrar. Alva väckte oss klockan sju (anar vissa mera morgonpigga tendenser) och vi gick upp och åt frukost lite tidigare än vanligt idag. När Alva somnade sin förmiddagslur satte jag och Jens igång med ett av våra planteringsprojekt. Vi har varit och köpt tre kubikmeter jord samt ”ett antal” så kallade marktäckare till vår stenmur. Murklocka, stäppsalvia, silverarv och en till väldigt fint som jag glömt bort namnet på nu. Idag satte vi igång att flytta stenar, fylla jord och plantera. Himlen var mulen och jag hade både fleecetröja och yllesockar i gummistövlarna medan vi höll på, men när vi var nästan klara tittade solen fram. Skönt – men vi har inte kopplat på vårt sommarvatten än och jag ville ogärna vattna det nyplanterade med vårt kranvatten. Var rätt belåten när hela familjen hade serverats lunch innan klockan slagit halv ett och himlen öppnade sig. Perfekt!

Jag gick upp på övervåningen för att jobba lite och nu sitter jag alltså här och tittar ut. Idag ritar jag inte upp några stora planer eller strategier utan jag fyller igen hål här och där från veckan. Sånt som bara ska fixas till och göras klart. Pysseljobb kan en kalla det. Passar bra i det här vädret. Nästa vecka ska jag redigera film i iMovie så det tänkte jag kika lite på också. Regnet öser ner och det ser ut som att det kokar i Mälaren. Annorlunda var det i måndags klockan halv sju på morgonen när jag susade över bron till Lovön och Mälaren låg absolut spegelblank under en helt blå och stilla himmel. Jens och Alva är på Gustavshill och fyller på med mer blommor. Vi har planterat i och över ungefär halva muren och har det knepigare partiet kvar där vi måste flytta mer stenar för att det ska bli bra. Jens är en optimist och tror att det kommer sluta regna och att vi kan göra klart muren idag. Jag tror på lite mer inomhusinpirerande aktiviteter. Till exempel hänga upp några fler tavlor som står och väntar. Vi har fortfarande så tomt på väggarna och det kliar i fingrarna av att vilja få det jag tänkt ut klart. Min mamma håller på och målar en jäääättestor tavla som ska hänga i den delen av vårt vardagsrum där det är öppet till nock. Det ska bli väldigt spännande när den blir klar.

När klockan blir kväll ska jag gå ut och gå min långpromenad. Gissar att hela skogen kommer lukta massor av gräs, jord och försommar. Sen vill jag tända en brasa.

Bilden är från Valborg på tal om brasa. Är det någon som läser som bor i hus? Som gillar att odla och plantera? Tänkte om ni vill läsa om vad vi planterar och hur, hur vi valt växter och så vidare. Det är ju en del att tänka på. Men ni kanske är totalt ointresserade av mina murklockor. Förresten har jag INTE glömt önskeinlägget om genusmedvetet föräldraskap när en har små barn! Jag har börjat skriva på det. Det kommer, lovar!

DSC_5515

3 thoughts on “Nu har vi börjat plantera

  1. Jajaja! Jag har hus och trädgård (som år årets projekt att fixa till) så jag vill veta allt 🙂 är själv sugen på trädgårdskurs men det finns inte i min lite mindre stad. Vårt hus är från 1940 och har en hel del uppväxt, äppelträd, syren, doftschersmin, rosor mm. Nu vill jag fixa rabatt i samma stil (”mormorsrabatt”), klängväxter på ett plank och staket samt pallkragar med lite ätbart. Och så krukor med något som helst kan övervintra. Några tips här…?!

    1. Vill också ha mormorsträdgård! (Trots nytt hus!) Och pallkragar SÅKLART! Och vi ska sätta klätterväxt mot en stor spaljé. Återkommer i ämnet 🙂

      1. Toppen! Då kan vi utbyta kunskaper 🙂 en del kan jag även om jag är ganska novis. Och mormorsträdgård passar såklart till nytt också, fint överallt!

        En viktig parameter med småbarn är giftighet, tyvärr….tex digitalis/fingerborgsblomma är ju så himla fin men giftig.

        Tänker mig löjtnanshjärta, pion, stockrosor, purpurklätt, stjärnflocka, lammöron, lavendel, riddarsporre….men har ingen aning om blomtider, härdighet osv. Trist om allt blommar samtidigt ju! Och vet inte vad som passar ihop med vad. Jag har sol nästan hela dagen men ganska tung/tät lerjord.

Kommentera

