Plastbanta din vardag

Hemma har vi påbörjat projekt plastbanta på allvar. När jag var gravid tänkte jag mycket på vad jag åt och smörjde in mig med och när Alva föddes ville vi vara noggranna med hennes saker också. Vi försökte i första hand välja ekologisk bomull och inte några plastleksaker – alls. Vi har aldrig använt våtservetter och hennes bitring är i naturgummi. Vi värmer hennes mat på porslin eller i glas och har matat med våra egna bestick. Inga melamingrejer. Vi köper ingen mat i konservburkar utan bara tetror. Vi blandar mat och sallader och knådar bakdegar i glas- och porslinsskålar (hej salladsskålen) men är på jakt efter rosfritt. Alvas mat lagar vi bara i gjutjärnspanna. Det som däremot var och fortfarande är i plast är hennes nappflaskor från Mam. De ska vara giftfria och utan bpa och andra läskigheter men den dystra sanningen är att all plast läcker giftiga och hormonstörande ämnen. Dessutom köper vi mycket ekomat och frukt och grönsaker är ofta plastförpackade tyvärr.

Här någonstans brukar många de flesta säga saker som att en kan inte göra allt, men hur farligt är det egentligen då, förut var ju microvågsugnar också farliga och så vidare. Jag känner ofta att en säger så som ett slags försvar, ett försvar för att en inte vill, kan eller orkar ta reda på exakt hur farligt det är med plast. Exakt hur farlig plasten är och i vilka mängder den blir farlig är forskarna oense om. Men plast är inte bra grejer. Jag har också använt mig av argument som att det får vara på rimliga nivåer, allt kan inte vara eko och giftfritt, då kan en inte leva och så vidare. Det är ju delvis sant men jag tycker verkligen jag kan anstränga mig ännu mer än vad vi hittills gjort. En plastsak kanske är okej enligt tillverkaren, men vad händer när vi faktiskt typ drunknar i plast?

Vi har bestämt oss för att plastbanta ännu mer hemma. Eller kanske snarare kemikaliebanta. Det är dyrt att plastbanta så vi gör det successivt och byter ut det vi anser vara viktigast först. Den här månaden har vi bytt ut våra diskborstar, ett antal köksredskap, några matlådor och Alvas tandborste. Plast har bytts ut mot trä, rostfritt och bambu. Vi har prioriterat Alvas saker och plast som kommer i kontakt med värme, eftersom plast utsöndrar mer gift då. Jag har även bytt ut duschtvål, hudkräm och deo mot ekologiska och giftfria produkter. Men jag är alltså medveten om att mycket skit är kvar hemma, till exempel alla kemikalier i elektronik. Alva vill gärna leka med våra telefoner och fjärrkontroller men där är det tvärnej.

Om Bisfenol A, högflourerande ämnen, ftalater och flamskyddsmedel låter som grekiska för dig kan du läsa en sammanfattning av Naturskyddsföreningens rapport Allt du (inte) vill veta om plast här. Naturskyddsföreningen tipsar även om hur du kan kemikaliebanta ditt barns vardag här.

Underbara Clara skriver om kemikalier i hemmet i det här inlägget.

Giftfria produkter för köket, barnen och dig själv kan du till exempel hitta på Lapland Ecostore, Lovelly och Bodystore.

Bra Facebookgrupper att följa och ställa frågor i är till exempel Plastbanta, Ekologiskt är logiskt och flera No poo-grupper.

Alvas nya tandborste i bambu beställde vi på Lapland Ecostore. Hon har en vit.

bambuborste

5 reaktioner på ”Plastbanta din vardag

  1. Inser att vi gör alla fel. Blandar välling i Micro (plastflaska) köpte alltid (när de åt) barnmatsburkar i glad o värmde i micron och miljoner med plastleksaker hemma!

    1. Men att värma glas i micron ska vara okej! Och ny plast är bättre än gammal, dvs nya leksaker och inte våra egna gamla grejer från 80-talet.

  2. Jag är också rätt noggrann med plast. Använder som ni porslin, glas, metall för mat. Glasflaska för välling, kleen kanteen för vatten (men ibland plastmugg pga kall dryck). Leksaker var enkelt när de är små, men nu med en 4-åring känns det omöjligt med dockor, gubbar, hästar, dockhus, lego, prylar. Alla barnkalas mm har små plastfigurer i fiskdamm. Omöjligt att ta ifrån henne och slänga, även om jag rensar i smyg ibland…Dagis har också myckey plast. Min värsta ångest är iPad, och iPhone för egen del, men det är inte lätt att lägga ner den helt…

    1. Hu! Känns som att det bara blir värre med åren. Men om de iaf inte har plasten i munnen. Enda lösningen är ju att fler blir medvetna och bojkottar plast i fiskdammar etc.

Kommentera

