Valborg

Valborg är kanske min favorithögtid under året. Jag älskar den här årstiden och all förväntan den bär med sig. Valborgs firas utomhus och utomhus tycker jag som bekant om att vara. Och brasor. Jag älskar brasor. Min morfar älskade också valborg och kanske har älsket gått i arv. Längtan till landet (eller Vintern ra som jag kallade den som liten) är så otroligt vacker och jag kan nästan bli gråtig när jag hör den. Är inte texten så fin! Valborg är dessutom helt prestigelös jämfört med till exempel jul och midsommar. Lite sång och lite brasa och lite längtan till våren (och landet) och så är det valborg!

I år firade vi valborg tillsammans med grannarna i vår by. Vi tände en stor brasa nere vid Mälarens strand och grillade korv. Släkten som ägt marken sedan 1600-talet och bott i samma hus sedan 100 år bjöd in till 100-årskalas i sommar. Ska bli kul! Alva tyckte det var roligt att titta på brasan och alla människor och när hon blev trött gick vi hem till oss och stoppade henne i säng. Det enda jag saknade var en riktig kör. Som kompensation lyssnade jag på ”Vintern ra” på repeat större delen av dagen igår.

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
se dem än som i min barndoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

valborg

Kommentera

