Lärdomar istället för misslyckanden

Har ni undrat var Zelda är någonstans? Inga bilder på ett tag och vem passade henne när vi var på Ikea eller babysimmade? Zelda är tillbaka hos sin uppfödare eftersom vi inte alls mäktade med att ha en hundvalp. Jag tyckte att vi hade läst på massor, tänkt igenom och tagit ett välgrundat beslut. Men vi hade faktiskt inte förstått hur mycket jobb det var.

Vi visste ju att hon inte var rumsren men däremot inte att hon kunde kissa flera gånger under en timma. Det blir ganska många gånger att kuta ut och in med en valp under armen. Att samtidigt vara ensam hemma med ett litet barn (som Jens är när jag jobbar) på samma gång blev väldigt tufft. Antingen kom Alva eller Zelda i kläm. Dessutom tar det ju mycket tid i anspråk bara att uppfostra valpen, något vi också var beredda på men dock inte i hur hög utsträckning. Vi var anmälda till valpkurs och väldigt pepp och försökte göra allting rätt men det var jättesvårt. En ska inte fya eller tillrättavisa en valp utan avleda om den gör något du inte vill. Jättesvårt med en pigg och glad vovvsing som hoppar och vill leka och nafsar efter fötter medan ni försöker äta middag och mata en niomånaders eller hålla koll så att hon inte sätter sin plockat i halsen. Vi hade säkert tio leksaker på bordet som vi gav till Zelda när hon skulle sluta med vad hon nu pysslade med men det blev aldrig någon matro. Och plötsligt kissade hon också. Typ. 

En sak som vi inte hade tänkt på alls dock var hur svårt det skulle vara att ha Alva på golvet. Zelda var snäll och välte henne aldrig men vi kunde inte lämna dem utan uppsikt ens några sekunder. Dessutom delade de mer än gärna leksaker vilket vi inte ville. Vi fick använda våra barngrindar hela tiden och ha Alva och Zelda på varsin sida och det kändes mer och mer som att det var Zelda som kom i kläm och att det inte var rättvist mot henne. Detta borde vi ha insett på förhand.
En annan grej var att all den lilla egentid jag och Jens hade försvann. När Alva sov för kvällen var alltid någon ute med hunden istället. Och de långpromenader vi alltid gått ihop på helgerna med Alva sovandes i vagnen gick inte heller eftersom Zelda inte kunde gå så långt. Vi hängde mycket med henne ute på tomten vilket var jättemysigt men jag kände mig ganska låst i och med mitt bäcken. Det var redan mycket jag inte kunde göra och nu kunde jag knappt gå ut och gå promenad heller. En var ju tvungen att vara med Zelda och hålla koll på henne och en var tvungen att vara med Alva. Och jag kan inte gå ut själv med Alva eftersom varken vagn eller sele är ett alternativ för mig. Det blev ingen bra situation för någon och det kändes hela tiden som att det gick ut över Zelda i slutändan. 

Efter att ha velat fram och tillbaka bestämde vi oss för att höra av oss till uppfödaren. Zelda är hos henne nu tills vi har hittat en ny köpare och till helgen kommer en familj vi hoppas tar henne med sig. Zelda är en superfin hund och jag vill att hon ska ha det bra.

När beslutet var taget kändes det som ett enormt misslyckande. Jag kände mig som en urusel person som inte insett vad en hundvalp skulle innebära eller hur viktiga vissa saker var för mig (som jag nu fick välja bort). Nu har jag bestämt mig för att tänka annorlunda.

Vi tog vårt ansvar och såg till Zeldas bästa. Istället för att behålla en hund som inte skulle få den tid och uppfostran hon förtjänar. Vi sätter upp vår tid som hundägare på erfarenhetskontot och ser det som en lärdom istället för ett misslyckande. Sedan Zelda flyttade har jag uppskattat egentiden med Jens så mycket mer. Alva somnar vid halv nio, nio och tiden fram till att vi går och lägger oss är nog den bästa på hela dagen. Allt är lugnt och stilla och inget (läs Alva) avbryter en. Även våra gemensamma långpromenader har plötsligt blivit lyxvara och inget vi måste vänts ett år på.

Och jag måste erkänna att jag avskydde att bli väckt före 06 varenda dag – trots att mitt barn sover till åtta oftast. Nu har jag lärt mig det. Jag älskar djur, men jag gillar även att sova och ha rena golv.

  

Kommentera

