Äppelkompott och loppis

I morse gjorde jag äppelkompott. Löjligt enkelt och jättegott att lägga ovanpå gröt. Tärna ett äpple och några  torkade aprikoser. Lägg i en kastrull tillsammans med en skvätt vatten, lite pressad citron och en halv vaniljstång. Värm tills det är mjukt och mosigt. Försvinnande gott! Går även bra att ha till yoghurt och lite nötter.

Efter en storstilad helgfrukost med väldigt många goda saker planterade jag blommor. Vi var på Gustavshill här ute på ön igår men klockan blev så mycket innan jag hann plantera något så det fick bli idag istället. Jens rensade ogräs men nån avancerad ogräsrensare och Alva, tja hon grejade med sina prylar och vinkade.

Vi tog paus och jag röjde i tvättstugan och fixade lunch. Efteråt fick vi ett infall och åkte förbi en loppis här i närheten. Jag ville egentligen ha en simpel bunke i rostfritt stål bara men det fanns inte. Däremot köpte vi så himla söta kaffekoppar, vita med blå blommor. Tänk Royal Copenhagen. Fast billigare… 10 kr styck inkl fat!

Sen var jag en jättesnäll fru och åkte och handlade och köpte tacosgrejer (tacos, världens cirka mest överskattade maträtt). Jens typ favoriträtt är nämligen tacos.

Nu ligger jag strandad i soffan och ”datar”. Alva sover. Jens bakar nånting låter det som. Hoppas det är choklad i. (Klockan är 16.30 och jag har ännu inte haft ont i bäckenet idag). 

Så här satt Alva och Jens i soffan när den morgontrötta mamman kom ner för trappen i morse. Min familj, så fina!

  

Kommentera

