Vardagsrealism eller guldkant på tillvaron

Det har egentligen aldrig varit meningen men jag tror att jag skriver en föräldrablogg nu. Meningen har alltid varit att skriva om mig och sånt som jag tänker på, tycker om, imponeras eller inspireras av. Och sånt som upprör. Och det gör jag ju, men det allra mesta i livet kantas ju numera av min lilla knodd.

På senare tid har jag tänkt ganska mycket på det här med ton. Tonalitet i bloggar. Hur personer kan skriva om nästan samma saker men på helt olika sätt. I alla fall kan jag enkelt konstatera att den trendigaste tonen i en föräldrablogg är den vardagsrealistiska. Tänk Hej hej vardag. Den tonen gillar nästan alla, den är underhållande och den bidrar till igenkänning (jag ÄLSKAR den).  Family livning – the true story, är en Facebookgrupp på samma tema, vardagsrealism (den är rätt kul men nej jag känner inte igen mig det minsta). Motsatsen kan till exempel vara Underbara Clara. Hon är mamma till två barn men sällan särskilt vardagsrealistisk. Det är bara en massa landet-inspo, nyckläckta kycklingar, sparrisland och barn i zinkbaljor i hennes blogg. Personligen älskar jag både Hej hej vardag och Underbara Clara – men av olika anledningar. Det är kul att både skratta och inspireras.

Min egen blogg har mest haft guldkantade inlägg på senare tid. Kanske för att jag har ett barn och inte flera. Kanske för att mitt barn sover bra. Kanske för att vi ofta är två föräldrar hemma nästan jämt. Kanske för att det är så jag vill se på livet? Jag vet inte. Men jag vet att tiden just nu är väldigt fin på olika sätt och det vill jag minnas. Det finns saker som inte är roliga också, många saker som jag sällan eller aldrig skriver om, men min egen hälsa känner ni ju till.

Jag vet inte men ibland känns det som en trend i att en bara ska blogga om magsjuka och bajs och skrikande ungar och trötta föräldrar. Jag vet inte varför. Det är ingen picknick att vara förälder men just nu är det en tid som präglas av så mycket mer underbart, roligt, fantastiskt, magiskt än alla bajsblöjor i världen. Jag vet inte om någon vill läsa om det men jag tycker livet på landet med vår dotter mestadels är fint. Kladdigt, tråkigt och enformigt ibland men det bästa valet jag någonsin gjort.

Att bara ha ett barn. Alltid. Det är något jag tänkt ganska mycket på och ska blogga mer om snart.

IMG_1623

2 thoughts on “Vardagsrealism eller guldkant på tillvaron

  1. Jag tror inte det handlar om trendkänslighet när folk bloggar om magsjuka eller sömnkaos. Det är nog mer av ”blogga om det som upptar ens dagar och tankar” vilket i dylika fall ju verkligen gör det. Själv MINNS jag knappt hur man bloggar om annat än barn, troligen mest för att vardagen sedan rätt länge inte innehållit annat. Bloggen skildrar livet och känslan inför detta, liksom. Själv oroas jag av en känsla av att det är trendigt att lägga ned sin blogg. Gillar EJ, Alla måste fortsätta. Tack.

    1. Var kanske otydlig, jag menade inte trendigt i vad en skriver om utan trendigt i HUR en skriver – om typ samma saker. Men vad vet jag! Kanske är mer person än trend.

      Sluta blogga låter tråkigt!!

Kommentera

