Stålkvinnan

Nu har jag jobbat min första vecka och hunnit påbörja ytterligare en. Vilket i själva verket betyder snart fyra och en halv dag eftersom jag inte jobbar full tid. Första dagen efter min föräldraledighet skrev jag såhär på Facebook.

Jobbar alltså igen. Det känns väldigt konstigt att sitta stilla på en stol, göra en sak i taget och dricka (hett!) te. Att många missgynnas karriärmässigt av sin föräldraledighet är konstigt. En har ju gått intensivutbildning och blivit expert på alla sorters situationer, stresshantering, multitasking, problemlösning, konflikthantering, kriskommunikation och så vidare! Jag är allvarlig. Småbarnsföräldrar borde vara hetast på arbetsmarknaden.

Föräldralediga kvinnor är definitivt inte hetast och jag tycker faktiskt det är sjukt märkligt. Det finns ju inga andra mer kvalificerade supermänniskor? Män däremot, de premieras ju av sin föräldraledighet. Att det är olika för könen är ju ännu mera sjukt märkligt. Varför är det så?

DSC_4957

Förutom hela den där föräldraledighetsbiten går jag runt med en generell känsla att jag faktiskt är rätt bra – men att inte så många har insett det. Ungefär. Jag läser och delar ofta sådant som unga och kloka kvinnor har skrivit, i bloggar eller i krönikor och kolumner. Och lika ofta tänker jag att det där hade jag kunnat skriva. Eller så har jag redan skrivit något liknande i min blogg. Eller så finns det färdigskrivet i mitt huvud. Jag menar inte att jag är bättre än dem eller att de inte förtjänar sitt utrymme, för det gör de! Men jag är avundsjuk för att de har varit på rätt plats vid rätt tillfälle och kanske haft rätt kontakter. Jag vill också! Jag kanske skulle bli bättre på att sälja mig själv? Jag är medveten om att säkert en sådär tusen andra personer sitter och tänker som jag just nu men det gör inte min känsla mindre, att jag är bra, att jag har saker att säga och att jag är värd att märkas.

Mest uppskattning just nu får jag på hemmaplan och det är så jäkla härligt att få komma hem till! Men jag är liksom mer än fru och mamma.

Kommentera

