Lugnet

Plötsligt är kvällarna så ljusa. Och varje år när våren kommer undrar jag hur jag stod ut hela, långa, mörka vintern. 

Jag är inne i en period när jag tycker att saker är så lugna och sköna. Alva sover bra, det är säkert en avgörande faktor sett utifrån. Numera sover hon ju även i eget rum och när hon väl flyttat och jag kommit igenom separationsfasen har det bara varit skönt. Och ju större hon blir desto mer rutiner får hon. Till exempel med mattider och sånt. Hon äter middag mellan sex och sju istället för att amma fritt liksom. Saker rullar på, vi är utvilade och har sedan en tid tillbaka helt egna kvällar. Vi vet när hon somnar. Jag får mer och mer tid som är min när jag kan läsa, se på tv och sånt. Jag tänker mycket på hur mycket tid och ork som hade funnits till träning om kroppen kunnat. Kvällslöpning i skogen och landsvägscykling. Men jag njuter ändå av tiden nu. Det här.. ja.. lugna. Att sitta tyst och låta tankarna vandra. Jag hade inte väntat mig det på väldigt många år. 

Just nu sitter jag i en fåtölj och bläddrar i Lisa på landet. Blir snart lite trädgårdsknark på Pinterest.

  

Kommentera

