På måndag börjar jag jobba igen

Alva fyllde nyss 8 månader och på måndag börjar jag jobba 50 procent. Resten av april och hela maj jobbar jag måndagar och tisdagar samt halva onsdagar – hemifrån. Det känns som ett optimalt upplägg, att både få jobba och vara med mitt barn lika mycket. Ändå är det av olika anledningar med blandade känslor jag börjar jobba igen. Själva jobbet avstår jag från att blogga om, men när det gäller tiden med Alva känner jag mig snuvad av den andra halvan. Sedan jul har Jens varit hemma nästan varje dag. Sedan slutet av januari/början av februari inte bara nästan alla dagar utan just alla.dagar. Det kan säkert låta superlyxigt. Vi hänger ju massor, delar lika på Alva och har numera även en vovve ihop. Familjedröm! Jovisst, om anledningen var en annan än att jag inte alls ska eller kan lyfta eller bära mitt barn och att jag varken kan gå med henne i bärsele eller i vagnen. Och jag vet inte hur länge det ska vara så. För alltid? Som saker är nu gör de mig väldigt ledsen. Väldigt. Jag saknar dessutom min egentid med mitt barn. I alla fall, jobb nästa vecka, hoppas i alla fall klara av det. Stå eller sitta länge är nämligen inte heller bra.

Jag har mest levt i mjukisbyxor och sköna skor sedan förra sommaren men nu är det alltså dags att välja kläder två dagar i veckan och inte bara klä på sig. Det känns kul men lite jobbigt också – eftersom jag inte har obegränsat med pengar eller garderobsyta. Jag funderar på att investera i svarta byxor och vita blusar och ett par snygga kavajer. Som den här kvinnan har gjort.

images

2 thoughts on “På måndag börjar jag jobba igen

  1. Jag vet inte om du gjort det men du borde ju sjukskriva dig, inte ta F-dagar. Ditt ”jobb” att ta hand om ett barn kräver lyft, drag osv, klarar du inte det ska du inte behöva ta föräldradagar för det tror jag! Spara dagar tills du är frisk, somrar, jular, deltid osv.

    Stort lycka till med jobbet!

    1. Nä, jag har inte gjort det. Tror att någon av oss måste att vara f.ledig och vi ville att Jens skulle jobba iaf halva tiden pga pengar. Han tjänar mer och vi hade tänkt dela exakt lika, men inte att han skulle ta ut mer. Om jag är sjuk tror jag Jens måste vara f.ledig. Han har försökt vabba nån vecka tror jag när det var som sämst men han fick inte det när hon var så liten.

Kommentera

