En arg mamma tittar på Aktuellt

Är så arg att jag kokar. Tittar på Aktuellt och debatten som följer inslaget om ”unga” som nekats hämta ut preventivmedel på apoteket. ”Unga”. För det är såklart tjejer vi pratar om. En informatör från Ja till livet är med i studion och hon tycker apoteken har rätt och att ”unga” inte ska ha sex alls. Förlåt men jag vill hoppa in i studion och fråga om det borde vara åldersgräns på kondomer också?! Det enda preventivmedel en kille kan köpa. För det är väl unga tjejer som inte ska ha sex? Ingen vill väl vara en slampa.

Som vanligt är allting tjejer och kvinnors ansvar. Vi ska ta ansvar för allt från oönskade graviditeter och våldtäkter till våld i hemmet. Trots att problemet aldrig är kvinnan utan mannen. (Här brukar nån alltid säga att män blir faktiskt också misshandlade. Ja. Av andra män).

Ett riktigt onyanserat inslag.

Jag hoppas alla som uppfostrar söner på 2000-talet drar sitt strå till stacken. Jag tänker inte lämpa över hela ansvaret på Alva att hon inte ska råka ut för jävliga saker eller inte bli gravid. Hon ska gå ut i livet och ha kul, utforska sig själv och världen, ta plats! Och såklart ta ansvar. Men inte ensam.

4 thoughts on “En arg mamma tittar på Aktuellt

  1. Hej, hittade den här bloggen när jag sökte efter vad ja till livet egentligen har sagt i den här frågan eftersom jag inte kände igen mig vad människor skriver om det.

    Jag är feminist och jobbar för jämställdhet och att bryta normerna där jag kan. Det är dock inte samma sak som att acceptera ett översexualiserat samhälle och det tycker jag att du har blandat ihop här. Om du tittar på inlägget igen så kommer du se att representanten från ja till livet aldrig gör det här till en fråga om flickan. Hon anser inte att apoteket gör rätt eftersom hon säger att ska man ha sex så är det bättre med preventivmedel men hon ifrågasätter varför ett barn tänker på sex på ett så aktivt sätt och att det finns forskning som visar på att en tidig sexuell debut ökar risken för problem senare. Jag tycker att hon kunde ha gjort det tydligare att hon ansåg att apoteket gjorde fel men jag antar att det skulle ha blivit en rätt tråkig debatt i det fallet med tanke på hur frågan ställdes till dem.

    Du kan självklart välja att inte hålla med i den grundläggande frågan men gör den inte till en jämställdhets fråga då jag är rätt säker på att ja till livet skulle ha svarat exakt likadant om det var så att en pojk skulle ha nekats att köpa kondom!

    Tack för att du bryr dig och vill skapa ett mer jämställt samhälle för våra oss och våra barn.

  2. Jag såg också den debatten, kokade jag med. Men det säger rätt mycket att de hade med Ja till livet-kvinnan. Om det inte var ren journalistisk lathet är det ju väldigt intressant att de inte hittat nån på andra sidan.

Kommentera

