Villa, Volvo v70 och Golden

Vi verkar ha bestämt oss för en Golden retriever nu. Jag är så himla sugen samtidigt som jag är lite nervös. Det är ett stort beslut att köpa en hund. Dessutom är det både min och Jens första hund. Men får jag säga det själv brukar jag ha god hand med de flesta djur och jag tror absolut att jag kan lära mig att ta hand om och uppfostra en hund också. Vi har alltså valt ras så nu är nästa fråga: hane eller tik?

Jag har googlat som en galning och i slutändan verkar det vara en smaksak bara.

Jag: Du får bestämma, hane eller tik.

Jens: Men vad tycker du?

Jag: Då säger jag nog hane.

Jens: Varför inte tik då?

Jag: Inga fler kvinnor och hormoner i detta hus!

Jens: Tänker det vore kul med en tik, massor av tjejer, som ett litet harem.

Jag: Visst, vi tar en tik.

Så nu lutar det åt en tik. Men vi har ett så bra namn på en hanhund. Och jag vet inte om jag pallar mer hormoner här hemma, på riktigt.

Verkar vara en del hundmänniskor som läser här så dela gärna med er av era erfarenheter! Ska vi bara säga vad vi söker och låta uppfödaren välja kön? Vi vill ha en aktiv sällskapshund som är mjuk och tycker om att både springa och gosa. Hyfsat stabil i humöret, men det är väl Goldens generellt. Den får gärna vakta mig och Alva men alltså, då ska vi nog ha en annan ras, så bortse från det.

  

4 thoughts on “Villa, Volvo v70 och Golden

  1. Bra val av ras som första hund! Jag tycker – utan tvekan – tik. Har vuxit upp med mängder och aldrig noterat ett hormonellt utbrott öht. Hanhundar däremot: det juckas och luktar illa vid snoppen. Inte alla hanhundar såklart men inte få heller, är min erfarenhet.

  2. om du vill undvika hormoner antar jag att du med hane menar kastrerad hane? annars är en hane inte lätt hormonmässigt… men som uppvuxen med tikar föredrar jag dessa… de vi har haft har blivit skendräktiga, men har aldrig upplevet det som något jobbigt hormonigt egentligen utan att de kan bli lite tråkiga och pipiga ute (”en mans-hund! jag behöver honom för att ta hand om mina barn!”) 1-2 gånger per år. men inte alla tikar som påverkas så mycket…

    1. Jo, givetvis har hanhundar också hormoner! Jag menade väl mer hormoner som går upp och ner. Vet jag ju allt om efter graviditet, förlossning och amning så att säga. Men vi har bestämt oss för tik nu:)

Kommentera

