Redan måndag

I helgen var det fullt upp och det är nästan skönt med måndag så en får vila lite. I lördags träffade jag min kusin och åt brunch på Fotografiska. Det var verkligen fint och supergott. Till att börja med bjöds vi på scones och varm äppelmust och sen valde vi varm mat från en buffé. Vi konstaterade att om en ska träffas och äta dagtid på en helg numera så måste det heta brunch. Allt är brunch. Det här var ju egentligen en lunchbuffé, men det lockar liksom inte folk på samma sätt. Det känns mer som en 89 kronors lunch mellan jobb med rivna morötter och för kalla tomatklyftor. Brunch däremot andas ledighet och lugn och ro. Det enda jag saknade på Fotografiskas brunchbord var väl just det brunchiga. Lite pannkakor och sånt där som efterrätt. Vi åt äppelpaj istället och det var absolut inget fel på den heller.

Mätt på mat och utsikt mötte jag upp Jens och Alva och vi åkte hem till två kompisar på play date. Alva hade under några veckor en period när hon var väldigt rädd för andra barn i hennes egen ålder och något äldre. Treåringar, inga problem. Men en 10-månaders, hu! Blev ganska knepigt om jag ville träffa någon annan föräldraledig eftersom min unge bara blev rädd och ledsen av sällskapet. Men det hände som tur var bara några gånger och hennes senaste möten med andra knoddar har gått finfint. Även om de barnen både har krupit i racerfart och gått så har hon inte blivit rädd utan hon har vevat på med sina leksaker och gärna dragit de andra barnen i håret. Väldigt gulligt med två minimänniskor som sitter mitt i mot varandra och känner på varandras öron och näsor! Men alltså gick det bra i lördags kväll och föräldrarna kunde umgås ganska mycket bara vi.

Igår stod det babysim på schemat. Alltså mitt barn ÄLSKAR att bada. Hennes morfar är gammal attackdykare och jag bangar inte heller ett dopp så kanske ligger det i generna. Vi har börjat på steg två i babysim och nu simmar hon själv i badring. Alltså flyter med överkroppen och paddlar på med benen. Jättehäftigt. Hon försöker använda samma teknik på land också men där fungerar det ju inte lika bra. Så än så länge får hon nöja sig med att åla fram när hon vill ha nånting.

Idag regnar det men fåglarna sjunger för full hals om våren. Gick nyss en liten sövande promenad med Alva. Tycker bara fogarna blir sämre. De har alltid tyckt om att gå oavsett status men nu, njä. Inte det heller. Efter undersökningen i Sundsvall har de inte riktigt hämtat sig. Känns oroväckande. Tidigare har diverse utlösande aktiviteter (ridning, skidåkning, höftlyft) fått dem att protestera vilt i några dagar för att sen sansa sig men nu. De ger sig inte. Supertråkigt. Därför får Jens jobba hemma varje dag nu. Det är väldigt ledsamt att inte kunna ta hand om sitt eget barn. Men om jag ska avsluta med något positivt så får vi väldigt mycket tid tillsammans den här våren! Igår satt vi vid brasan i den ljusa vårkvällen och Alva satt i mitt knä och busade och var så sjukt glad. Det var fint ändå liksom.

DSC_4777

3 thoughts on “Redan måndag

  1. Åh babysim! Längtar till hösten, då ska jag och Ebbot simma! Jag är ju gammal tävlingssimmare så jag hoppas att han också är ett vattendjur 😄 Men alltså, dina fogar… tycker så hemskt synd om dig!

Kommentera

