Det kanske blir en hund istället

Jag älskar djur. Särskilt djur med päls. Katter och hästar är mina favoritdjur och jag har haft bådadera. När jag var gravid blev jag allergisk mot katter och när jag fick svaret på blodprovet som bekräftade allergin kändes det lite som att min värld rasade. (Fy fan vad en ger bort sig själv när en får barn i vissa avseenden). Vi hade ju köpt hus och flyttat ut på landet och så kan vi inte ha någon katt! Kissen skulle ju ligga på terrassen och sola, jaga möss i skogen och växa upp med Alva. Men nej. Vissa raser ska ju dock vara extra allergivänliga till exempel rexraser och sibiriska katter. Självklart vill jag prova med en sån ras, men alltså en sån kattunge kostar cirka tio tusen. Tio tusen för en katt? Jag ska inte ställa ut, jag ska inte avla, färg spelar ingen roll. Jag vill bara ha en katt! Jag hade liksom tänkt mig en femhundralapp. Vi har letat med ljus och lykta efter en omplaceringskatt men det har inte gått nåt vidare. Nästan igen vill att deras katt ska bo med barn (alltså suck!) och en del vill inte heller att katten ska gå ut. Känns helt galet att vi skulle ha en innekatt där vi bor. Istället har jag kollat fodervärdskatter som folk som avlar behöver placera ut. Men det är samma visa där och dessutom är de inte kastrerade. Jag vill inte ha en skrikande och kissande katt i huset. (Och sörjer så innerligt mycket att vi inte bara kan ha en vanlig, hederlig, kastrerad bondkatt!)

Vi har funderat rätt mycket på en hund istället. Alltså jag gillar hundar också men det är ändå något jag har behövt fundera på. Det är ju rätt stor skillnad på hundar och katter så att säga och jag har alltid sett mig som en kattmänniska. En hund kräver dessutom mycket mer jobb. Det är helt enkelt en annan grej att äga en hund än en katt. Men att bo såhär utan djur. Eller för den delen inte ha djur när Alva växer upp. Alltså nej. Det känns inte som ett alternativ. Så nu lutar det ändå mer och mer åt att det blir en hund. Då var det det här med ras. Å ena sidan tänker vi oss en ras som inte kräver supermycket motion och aktivering, en ras som är nöjd med vanliga promenader. Å andra sidan bor vi precis vid en brukshundsklubb där vi skulle kunna träna agility till exempel.

Mitt bäcken är som sagt rätt sargat efter att ha byggt ett barn i nio månader och förberett för dess ”utfärd” och ibland är jag rädd för att jag inte kan rida igen även om alla säger att jag kommer kunna det. (På tal om att ge bort sig själv…) Men jag har så dåliga erfarenheter av att läka skador att jag inte vågar hoppas på något längre. Men OM jag kommer rida vore det roligt med en hund som även passar i stallmiljö och som kanske kan springa bredvid hästen. Men om jag inte kommer kunna rida vore det roligt att odla ett nytt intresse, till exempel agility. Det kanske är samma ras som trivs i stallet och på agilitybanan?

Jag har läst en hel del om att skaffa hund nu och även läst på om olika raser. Vi har kommit fram till att vi vill ha en mellanstor hund alternativt en mindre hund men som är ”stor i huvudet”. Vi vill ha en frisk ras. Vi vill ha en hund som kan gå långpromenader och som är lätt att träna men som inte nödvändigtvis behöver söka eller valla varenda dag (typ en border collie). Hunden kommer att gå på hunddagis när vi jobbar men bör ändå kunna vara ensam ett par timmar när det behövs. Självklart behöver det vara en ras som fungerar med barn också men det känns mer som att det handlar om hunden än om rasen. Vi funderar på en omplaceringshund eftersom det är mer jobb med en valp. Och precis som med raskatterna är det dyrt med hund och omplaceringarna är billigare. En blandras är absolut ett alternativ vilket många omplaceringar är. Jag har inga pretentioner när det gäller mina djur (tja det skulle vara hästarna då).

Om vi ska hålla oss till renrasiga hundar så är Labrador typ min favorithund. Tycker de är så himla fina. Har alltid tänkt att jag ska ha en labrador (och en katt). Men det är ändå en hyfsat krävande ras som kanske inte är nöjd med att bara promenera i skogen och ge vacker tass? Istället har vi kikat på Golden retriever, det verkar vara en superbra ras för oss om den kommer från rätt sorts uppfödare som inte avlat så mycket på sök. Några andra hundar som kom med på min lista när jag läste om olika raser idag är Beagel, Berner Senner, Dansk-svensk gårdshund och Jack Russel. Berner Sennern har dock problem med en del sjukdomar och både gårdshunden och Jack Russeln vill ju ha lite att göra. Men båda de sistnämnda skulle passa perfekt i stallet och att träna agility med om jag vill göra det.

Har jag någon läsare som kan mycket om hundar får ni gärna tipsa mig om precis allt jag borde veta! Tipsa gärna om bra och mindre bra raser också.

Läste en tråd i en Facebook-grupp där typ ALLA avrådde från att skaffa hund under föräldraledigheten. Men å andra sidan har vi ju redan bokat en Thailandsresa också och resa är det ju också många som avråder från. Så jag tänkte att vi lika gärna kan skaffa en hund också. Jag tror främst det var valp som avråddes.

Har hakat upp mig lite på Dansk-svensk gårdshund. Bilden har jag lånat från Köpahund.se

Skärmavbild 2015-03-26 kl. 18.34.15

9 thoughts on “Det kanske blir en hund istället

  1. Borderterrier är en underbar ras. Älskar att busa och tex agility, när du vill, annars kan hunden lika gärna sova lite till eller gosa istället ;-). En superfin familjemedlem. Den finaste hund min familj hade hette Asta och var av denna ras. Asta älskade oss barn.

    http://www.borderterriersallskapet.com/

  2. Mamma ville ha en Dansk-Svensk gårdshund så jag läste en del om dem och jag tyckte de verkade vara väldigt trevliga och bra hundar. De vill ju röra/aktivera sig men bara det att ni har trädgård den kan springa i tror jag hjälper mkt. Den är lite lagom stor också, får lätt plats i bilen, man kan lyfta upp den om det skulle behövas m.m

  3. Vi är lite sugna på en Basset fauve de Bretagne. Liten pigg hund som man kan jaga med (min man jagar) men som också passar bra som familjehund. Men det lär nog dröja några år, om det ens blir av. Jag vet inte när bästa tiden att skaffa hund infaller. Kanske skulle man ha gjort det innan man fick barn, men det är ju för sent för det nu…

    Gu’ så härligt med Thailand! Jag blir så avundsjuk på folk som reser. Min man och jag är så inkompatibla när det kommer till resande. Jag vill upptäcka världen, se nya saker och besöker gärna varma soliga resmål. Han vill hålla sig inom Norden, helst någonstans där han kan fiska eller åka skidor, och gillar inte värme. Jag är faktiskt ganska olycklig pga detta just nu.

    1. Eftersom en inte kan lämna en valp ensam alls tänker vi att det passar bra medan vi är föräldralediga. Å andra sidan har vi ju ganska fullt upp redan men det känns ändå bättre nu än sen. Vet inte hur folk brukar göra, tar de tjänstledigt?? Hehe. Och vi tänker att det är lättare att göra den rumsren vår och sommar, lätt lyfta ut osv.

      Kollade upp ”er” hundras, fin! Tror faktiskt vi har bestämt oss för Golden nu. Villa, volvo och vovve, haha.

      Vad tråkigt med resandet! Finns det inga platser där en kan få båda delar? Kanske inte allt båda vill ha men både aktivitet och lite exotiskt/långt bort/annan kultur. Azorerna? Hawaii? Antarktis? Nya Zeeland? På Nya Zeeland kan ni ju både åka skidor och bada. Och det är samtidigt likt Sverige:) Platser i USA?

  4. Vi tog en gårdis som omplaceringhund för 5 år sen. Det är en ”stor” hund i liten förpackning. Nu är ju såklart alla hundar individer men jag känner att vi missbedömde vår egen aktivitetsnivå, hon har behövt lite mer jobb än vad vi har kunnat ge henne. Men det beror också på att vi blev gravida ganska snart efter att vi fick henne med allt vad det innebär. Men hon blir 6 år i sommar och nu börjar hon lugna ner sig lite☺ hon har dock alltid varit en otroligt mysig och kärvänlig hund som vill vara med hela tiden och gärna väldigt nära! Har i omgångar försökt få henne att inte sova i sängen men det slutar alltid med att hon ligger under täcket…verkar vara väldigt rastypiskt☺hon fungerar oerhört bra med våra 2 barn men blir osäker när det är andra barn som hon inte känner .
    Det har absolut varit lite tufft att kombinera hund samtidigt med småbarnsåren men det är oerhört mysigt och man kommer ut i ur och skur (även om vår hund numera nästan vägrar att gå ut när det regnar☺)

    1. Jag tror nästan vi har bestämt oss för en Golden nu. Tycker ”gårdisarna” är jättefina men är rädd just för att ta på oss för mycket. Visst är vi aktiva men det finns ju även dagar, veckor och även månader då vi inte är det och det funkar ju inte med en hund som har samma behov varje dag. Typ vi vill att den ska springa med i skidspåret men vi åker ju inte skidor stup i kvarten. Promenader o lite träning för huvudet bör vi dock klara av!:) Minst!

      1. Är uppväxt med golden i släkten, också en väldigt mysig hund! Den är ju generellt lugnare än en gårdis men ändå rolig att jobba med så det blir väl kanon! Ska bli kul att se vad det blir för ngt till slut!

Kommentera

