Sparknep för föräldralediga

Jag gillar verkligen inte att spara pengar. Jag skulle inte säga att jag är slösaktig men är det något jag vill ha så vill jag gärna ha det. Makes sense, ju. När vi var två heltidsarbetande vuxna utan barn kunde vi dessutom köpa det mesta vi ville ha, resa, äta ute, olika träningskort, cyklar eller vad det nu råkade vara. Nu är vi en tredje i familjen och vi lever på en heltid och en föräldralön. Alltså är det dags att bli liiite mer ekonomisk. Huset har vi investerat en hel del i, nya möbler och inredning, men nu har vi det mesta och kvar är mest extra lyx. Typ nya handdukar, den där blomvasen, en matta där och lite sånt. Eftersom jag är tävlingsmänniska försöker jag göra det hela till en sport. Mars ska bli en så billig månad som möjligt!

Här om dagen var jag på Ica och veckohandlade. Vi brukar alltid ha en inköpslista med oss, alltid, men inte den här gången – och dessutom konstaterade jag att jag har väldigt lite koll på vad olika mat egentligen kostar. Vi har alltid handlat det vi vill ha och alltid ekologiskt. Nu irrade jag runt bland linser och bönor och hängde läpp vid den färska gårdskycklingen. Som jag till slut köpte ändå. För vi vill ha bra mat. Och jag ville sponsra när det finns en riktigt bra, ekologisk produkt. Men i övrigt tror jag att det blev helt okej prismässigt. Till exempel valde jag bort ost för ost är ju rätt dyrt. Gissar dock att det inte blir något långsiktigt val eftersom ost även är gott. Svårt med billiga pålägg! Groddar? Olika hygienprodukter varierar också mycket i pris men även där vill jag ju välja ekologiskt eller åtminstone en tvål som inte förvandlar en till ett sandpapper. Svårt det där.

Våra sparknep vi har listat hittills är:
Äta mycket vegetariskt.
Handla stora förpackningar av tvättmedel, toapapper etc. Funkar bra när vi bor i hus.
Baka eget bröd och göra egen müsli.
Undvika halvfabrikat, det gör vi redan till stor del, men till exempel göra egna såser istället för att köpa färdiga.
Inte äta ute – alls.
Göra egen barnmat. En kan bli ruinerad på klämmisar istället för att koka och purea egna bär.
Åka kommunalt istället för bil (om inte Alva är med eller vi ska handla)
Köpa begagnade barnkläder. (Jag kan sträcka mig till ytterkläder, jag köper helst inte begagnade barnkläder som ska vara direkt på kroppen på grund av sån är jag om jag inte vet vilket barn som använt).

Vilka är era bästa sparknep?

Jag tänkte sälja en del av mina kläder också men vet inte hur lukrativt det är. Eller om det är mest är krångligt. Tidigare har jag gett bort mina kläder till till exempel Stadsmissionen. Dock önskar jag mig ju några nya plagg till våren så något sparknep kan vi ju inte tala om. Kanske skulle en ordna en klädbytardag?

Det är faktiskt inte bara kläder som står på önskelistan. Vi kikar på en Thule-vagn att springa, cykla och åka skidor med och en resa till Thailand nästa vinter. Dessutom kostar den akupunktur jag får för mitt bäcken sjuhukt mycket varje gång. Men det blundar vi för. Det måste helt enkelt prioriteras före allt annat. Men semesterresor och sportvagnar är väl inga direkta sparknep.

Obs: Vet att det inte är synd om oss, att vi har det riktigt bra, att över huvud taget kunna välja vad en vill göra med sina pengar är lyx. Lady Dhamer skrev för ett tag sedan om hur svårt det är att få en bättre ekonomi om en verkligen inte har några pengar. Tycker det var riktigt tänkvärt!

3 thoughts on “Sparknep för föräldralediga

  1. Vi bytte bank och föraäkringar för ett år sen, det sparade en rejäl summa! Fackavgift blir lägre under F-ledighet om man ansöker om det. Barnaktiviteter är billigare, och ofta skönare pga mindre folk, under vårsäsong. Sen finns en massa bra begagnat när barnen blir större, förutom kläder – cykel, skidor, skridskor, mm. Och förresten, matlåda på jobbet – spara pengar och tid till förskolehämtningen.

Kommentera

