Att ha fött barn

Läste en kan bryta svanskotan under förlossningen? Woot? Då är nog lite post foglossning bättre.

Känner ofta att det jämt är Jens som får ”göra allt” på grund av mina axlar och mina fogar. Lyfta, släpa och bära. Jag är så ivrig att bära tunga matkassar och göra en insats och det stör mig oerhört att jag inte kan skotta snö av flera anledningar. Jag får ofta påminna mig om detta: att jag var gravid i NIO månader samt födde vårt barn! Har dessutom närt ungen vid min barm i drygt sex månader. Det kanske inte är så konstigt att min kropp ogärna skottar snö ovanpå allt.

Igår blev vi (jag – jag körde) nästan prejade av vägen. In till vår by åker man upp för en lång, ganska smal och just nu isig backe. Högst upp finns en mötesplats och där väntar bilen som kommer ovanifrån om den är smart. Det var inte bilen vi mötte igår som visade noll hänsyn när den dundrade ner och jag fick väja mot diket. Körde ner en orange plastpinne och satt sen fast i snön. Va fan! Jag kom inte loss och Jens frågade snabbt ”ska vi byta plats?”

?????

Vet du inte vem du gift dig med! Över min döda kropp att jag byter plats tänkte jag. Använda en gaspedal och en koppling kräver inte precis råstyrka. Det krävdes dock en del sand och tre (!) personer som puttade på men sen var vi loss. Instruerade Jens cirka fyra gånger att nu talar du om för alla där ute vad som hände så att de inte tror att det är en kvinna som inte kan köra bil.

Sa dock inget i stil med att ”hälsa att jag även fött barn!!”. Det är annars något jag ofta känner för att tala om.

Kommentera

