Det här med moderskap

Alltså Amningshjälpens Facebookgrupp är ofta jättebra men herreguuud vad jag är trött på alla fanatiker som finns där. Och anknytningsgudinnor som minsann aldrig har behov av att lämna sitt barn, varför ens skaffa dem då typ. Senaste grejen är en mamma som ska vara ifrån sin sexmånaders bebis för första gången och undrar hur det ska gå. Hon får svar att en inte måste vilja vara ifrån sen bebis. Alltså folk ska verkligen göra som de själva vill men – har dessa människor, nej mammor för det är alltid mammor, inga vänner? Går de aldrig till tandläkaren? Går de aldrig till frisören? Åker de aldrig och handlar mat ensamma? Gör de ingenting ensamma? Hur är det ens möjligt? Har de inte käkat middag med en kompis sen barnet föddes? Tagit en fika? Gått och tränat? Ingenting utan barnet?

Nu ska mamman i fråga i alla fall öva genom att gå en promenad själv. Tänk vad olika en kan vara. Eller jag menar – själv hade jag dött psykbrytsdöden om det var jag!!!

Uppdatering: Nu dök det upp någon som aldrig varit ifrån sin tvååring? Förlåt?

6 thoughts on “Det här med moderskap

  1. Jag lämnade också. Och en som är ännu mer så: Nära föräldraskap. Jag tänker att det får lov att vara olika, de får vara sådär, de som vill amma till barnet är tre kan göra det, de som vill öva med en promenad när barnet är ett kan göra det, och vi får vara såhär, så behöver ingen klanka ned på varandra. Så jag gick ur. Attachment Parenting har en mycket tydlig tendens att vara oförstående kring andras val och liksom mellan raderna mena att en ger sitt barn otrygg anknytning. Ej okej.

    1. Håller med om nära föräldraskap, känns som det finns olika definitioner av det begreppet… Jag kanske också borde rensa bland mina grupper lite. Men att lämna Amningshjälpen blir liksom lite an end of an era. Är lite sentimentalt lagd.

  2. Med en 6-månaders kan jag förstå det. Jag skulle aldrig klara så länge själv utan frisör, träning osv men kan ändå förstå dem som har ett barn som gråter/skriker mycket. Som du säger i ditt restaurang-inlägg vill man liksom bara hem om man vet att bebis inte har det bra/roligt och barn är ju olika. Dock att påstå att det skadar barnets anknytning el ondgöra sig över andra som lämnar sina bebisar, det är ju rätt galet, oförstående och dumt….då har man inte förstått vad anknytning är.

    1. Jo visst, om det är på grund av barnet. Jag har bara fått intrycket av att det inte är barnet det handlar om utan mammorna. Men det blir väl lite som en gör det kanske.

Kommentera

