Foglossning efter graviditet

Här kommer senaste nytt om min foglossning för den som vill läsa. Först och främst heter det egentligen inte foglossning när en inte är gravid längre, utan bäckenledssmärta. Senaste nytt om bäckenledssmärta alltså. (Om du har googlat dig hit hade jag måttlig foglossning under graviditeten, på framsidan, blev helt bra av akupunktur, fick min dotter för sex månader sen och fick plötsligt ont igen när jag började rida).

I måndags träffade jag samma kiropraktor som jag gick till när jag var gravid. Hon är inriktad på kvinnor och särskilt gravida och är toppenbra! Hon konstaterade att mitt bäcken var ”helt roterat” och hon justerade det och några fler ställen i rygg och nacke. Jag fick även sjukt smärtsam massage av insida lår. Min dom blev ingen ridning på ytterligare tre månader, minst. Efteråt hade jag i alla fall nästan inte ont alls!

Igår var jag hos den sjukgymnast jag fick akupunktur hos. Även hon specialiserad på gravida och bäckenproblematik. Jag har väldigt stort förtroende för henne så det kändes bra att träffas. Jag fick ingen akupunktur utan vi gick igenom vad jag skulle träna och inte. Och hon sa samma sak, ingen ridning förrän om tidigast tre månader. Längdskidor i Sälen om tre veckor är okej.

Lite fakta
Ungefär två år tar det för kroppen att läka från en graviditet. TVÅ år.

Det är inte så ovanligt som internet säger att plötsligt få ont ett bra tag efter förlossningen – även om en inte ens hade ont under graviditeten.

Sex månader är kort tid efter förlossningen. Bäckenet är fortfarande överrörligt. Ta det lugnt med löpning, utfallasteg och ridning för att undvika problem i framtiden.

Ledbanden i bäckenet är fortfarande uttänjda och slappare än vanligt.

Amning påverkar inte i den grad forskare tidigare trott. En norsk studie hävdar till och med att amning är bra för återhämtningen! Sluta alltså inte amma för att bli av med bäckensmärta. Vissa har mer ont av ägglossning och mens än amning.

Jag var först skitledsen för ridningen men nu har två personer praktiskt taget lovat att jag kommer kunna rida igen. Löpningen skippar jag helt tills vidare. Den är inte så pass viktig. Jag cyklar inomhus och laddar för ridning. Jag fortsätter med powerwalks och den mesta styrketräning som jag körde innan.

”Min” kiropraktor heter Sara Price och finns på Kirokliniken – Idrottsskadegruppen Sturegatan i Stockholm.

”Min” fysioterapeut heter Emilia Rosenbaum och finns på Fysionu på Odengatan i Stockholm, otroligt kunnig och duktig!

Idag känner jag nästan ingenting. Alva har somnat PÅ mig men senare idag ska vi ta en promenad ute med vagnen. Får se hur bäcken och axlar gillar. Varje dag är en överraskning!

Annonser

2 thoughts on “Foglossning efter graviditet

  1. Intressant. Det är lätt att bli ivrig, särskilt om man som du tränat mycket innan. Själv la jag på mig 25 kg under graviditeten och tränar med målet att bli som förr… (Svårare att gå ner efter andra barnet för mig, men -20kg på 5 mån nu!) Men det är värt att tänka långsiktigt, 6 mån är ingenting! Du har ju burit ett barn i 9 mån! Intressant också att tänka på att det bästa för kroppen nog är att ge den en hyfsad paus mellan graviditeter. 3-4 år sägs ju vara det ”naturliga” spannet. Njut av våren så kan du svart rida igen!

    1. På sex mån har jag fortf inte gått ner alla mina gravidkilon, har 3-4 kvar. Hade aldrig trott det skulle ta sån tid. Jag har rört på mig ganska mycket om än inte överdrivet. Däremot har jag ätit gott:) Nu kan jag iaf ha mina vanliga kläder! Men jag undrar om huden någonsin drar ihop sig helt? Men nu när det här med bäckenet håller på bryr jag mig så lite om utseendet och är bara intresserad av kroppens funktion! Hoppas verkligen att det blir ridning i sommar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s