Sova och vakna med bebis

Igår kväll åt vi middag hos två kompisar från föräldragruppen. De bor i ett jättefint hus lite längre ut på ön. Egentligen är det inte så mycket längre ut men det känns så eftersom en måste byta buss om en åker kommunalt. Precis som på så många ställen på Färingsö har deras by den där Bullerby-känslan. Röda hus med vita knutar, traktorer, ladugårdar och hästar. Det är så otroligt gulligt och mysigt. Både Alva och deras lilla E höll humöret uppe och vi vuxna hann både äta förrätt, varmrätt och efterrätt. När vi kom hem igen hade Alva såklart sovit i bilen och bara den kortaste lilla tuppis verkar göra henne sugen på ytterligare en eller två vakna timmar på kvällen. När jag ammade i sängen släppte hon snart taget, låg bredvid mig och pratade, sjöng och flaxade med armar och ben. Jens kom och gjorde oss sällskap och vi låg och pratade en stund. Alva rullade fram till mig igen och jag ammade på andra sidan. Hon släppte taget igen och fortsatte sjunga en stund och vi fortsatte prata. Plötsligt började hon bli stilla, klippte med ögonen och tystnade. En stund senare sov hon. Jag och Jens pratade en stund till, flyttade Alva till sin plats och sen släckte vi och sa godnatt. Läggningen tog nog en och en halv timma men vilken mysig sådan! Det kändes ju inte ens som en läggning. Kanske är det sådär vi borde göra varenda kväll? Visst, någon direkt egen tid blir det ju inte men jag och Jens hinner ju prata en hel del och vi hade det ju riktigt fint i sängen alla tre. I morse sov Alva länge. Jag vaknade redan vid åtta och vid nio väckte jag Jens. Samtidigt rullade jag över och gosade med Alva som fortsatte sova. Vid halv tio vaknade hon också till liv. Måste vara fint att vakna och somna så om en är bebis.

Kommentera

