Babysim!

Igår var det babysimpremiär för Alva. Inte särskilt oväntat tyckte hon det var sjukt kul! Hon älskar att bada. Hon och Jens var först ner i poolen och hon såg helt hänförd ut av det enorma badkaret. Det var en väldigt gullig halvtimma men sånger, leksaker och lite runtguppande. Bebisarna fick flyta på mage och rygg (i förälders armar) och få vatten hällt över huvudet. Vi hade redan gjort alla saker hemma i badkaret och det kändes bra att första gången fick bli en mjukstart.

Vi babysimmade på Trampoolin på Ekerö i samma byggnad som ett äldreboende. Efteråt träffade vi tanter och farbröder som ville leka tittut. Så mysigt att blanda generationer tycker jag!

Sista gången ska bebisarna få dyka. Jag tycker det känns lite olustigt att doppa ner barnet under vatten utan att det får (kan) bestämma själv. Det är tydligen inte alls så hemskt som det låter för en vuxen och en del i att få vattenvana och lära sig hålla andan (lättare att lära sig som bebis och med reflexer som hindrar vattnet från att komma ner i lungorna). Men ändå. Vi har ju några gånger på oss att fundera.

Jag lärde mig simma på Seychellerna när jag var fem år. Simmade från poolkant till poolkant och fick en milkshake för varje gång. Till slut simmade jag tvärs över hela poolen med löfte om fritt antal milkshakes efteråt. Jag minns det än. Hur jag simmade för livet och bara tänkte på milkshakes. Jag har i alla fall alltid älskar att bada och simma och vill ju gärna dela det med Alva.

Är det någon som har babysimmat med sin/sina knoddar? Dök ni? Varför/varför inte?

2 reaktioner på ”Babysim!

  1. Körde babysim med Rasmus (tyvärr inte gurra) och han älskade det. Och vi dök, det var ingen fara för honom. Han tyckte (tror vi,kunde inte direkt kommunicera så mycket då 😃 men var glad) om det

  2. Vi babysimmade och hade inte bestämt oss om vi skulle dyka eller inte. Men efter några gånger och allt kändes bra så gjorde vi dyk. Jättekul! Bebis verkade inte bli ledsen så vi fortsatte med dyk på varje tillfälle efter det. Vi dök mao inte på sista tillfället. Vi tog även chansen att göra dyk när vi var utomlands samma vinter och har härliga undervattenbilder på vår bebis 🙂 bilderna från babysimmet blev inte alls lika fina, där sken ju inte solen genom vattnet…

    Jag tycker man ska känna sig trygg innan man gör ett dyk. Bebisen känner om ni är rädda och tvekar. Njut av badandet!

Kommentera

