Tio av tio mammapoäng

Att gå ned till nedervåningen i nattlinne och dricka upp sitt glas med rödvin det sitter fint ibland. Idag ger jag mig själv 10 av 10 poäng som mamma och det är nog faktiskt första gången sen Alva föddes.

Natten till idag sov jag uruselt. Faktiskt sov hela familjen uruselt. Alva vaknade till ett par tre gånger efter att hon somnat och det är inte särskilt ergonomiskt att sitta med ett lillfinger ner i hennes spjälsäng (Jens ständiga jobb) så jag mumlade i ett svagt ögonblick ”men lägg henne här då”, i vår säng alltså. Samsovning är inte, har aldrig varit och kommer inte att bli min grej. Det kan verka mysigt i teorin men att sova som en ostbåde, ett gem eller på högkant i något som mest liknar en corestabilitetsövning en hel natt främjar inte min sömn. Jag kan inte koppla av med en unge i sängen. Jag vill varken väcka eller kväva mitt barn. Dessutom var det skitvarmt. Vi tror att Alva vissa nätter vaknar mycket i sin spjälis för att hon snor runt så mycket och slår i kanterna stup i ett. I natt fick Jens huvud ta emot hennes sparkar. När Jens klev upp vid 06 eller 07 eller vad klockan egentligen var gav jag upp natten och ammade i sängen. Så trött och så sur. Men sen bestämde jag mig att det här skulle fan i mig bli en bra dag. Jag skulle inte vara på dåligt humör och jag skulle inte ha tråkigt. Och på nåt sätt gick det.

Jag försöker alltid ”följa mitt barn” (det som – mycket modernare – liksom ersatt amma var fjärde timma-tänket) men det är inte alltid så himla enkelt. Om en bara är hemma går det ju även om det ibland tar emot. Idag har jag i alla fall följt Alva som en jäkla galning. Vi har ammat massor och Alva har somnat i min famn efter varje gång. Då har jag suttit kvar tills hon vaknat. Ibland utan mobil eller tv. Jätteroligt njäe men ger tid för eftertanke i alla fall. Vi (jag) har även vikt sjuhukt mycket tvätt och parallellt har jag berättat historier eller sjungit. Jag har burit runt och pekat och visat, jag har letat fram nya leksaker (kökslådor är de bästa) och Alva har med glädje kastat saker omkring sig. Vi (Alva) har rullat runt flera varv över golven och jag har sprungit efter och applåderat (det är svårt att aldrig tala om för sitt barn att hon är duktig tycker jag) och fotograferat för eftervärlden. Vi har lekt med vatten och speglat oss många gånger. Vid minsta pip har vi ammat. Mitt på dagen gick vi en lång promenad i snöstorm. Alva sov så gott att hon snarkade och medan jag pulsade i drivsnö tänkte jag att det här ger ju bra motion i alla fall.Att jag dessutom hann äta frukost och lunch, borsta tänderna och ta en dusch mitt i allt detta tycker jag är värt en eloge. Nån gång var jag eventuellt ganska trött men jag bara ignorerade det. Ska vara pigg. Ska vara glad. Ska vara rolig. När jag ändå var igång bestämde jag mig för att vara en glad och bra fru också så när Jens kom hem stod maten på bordet, nästan i alla fall,  och sen nattade jag Alva medan Jens duschade och rakade sig. Nattningen tog cirka tio minuter och det var då jag gav mig själv tio jävla mammapoäng. Jens fick krypa ner med Alva i gästrummet, av någon anledning sover de alltid bra tillsammans i den sängen, och jag gick ner och diskade och plockade undan efter dagens aktiviteter.

Jag skulle egentligen ha åkt till stallet ikväll med en kompis men Jens var och hjälpte min mamma med en massa grejer som dök upp efter jobbet så jag kom inte iväg. För kallt att amma i ridhus, ingen termos till ersättning och slut på tetror – som inte säljs av rätt märke på Ekerö. Det blev för krångligt och jag var typ ändå insnöad. Men jag var alltså ändå glad och pigg trots att jag rattade barn ensam hela dagen och kvällen istället för att träffa kompis och häst.

Och nu sitter jag alltså här, med ett glas vin. Skål!

Kommentera

