Resumé Alva fem månder

Det är verkligen precis som alla säger. Att ha barn går så himla fort! Redan. Jag trodde Alva skulle vara liten mycket längre på något sätt. Jag hade tänkt att jag skulle ”sammanfatta Alva” varje månad (kanske mest för min egen skull även om det låter konstigt i en blogg) men jag har skrivit så mycket ändå att det inte blivit av. Men nu kommer en resumé när Alva precis fyllt fem månader.

Nyss var Alva ett litet pyre som åt med amningsnapp och mest sov på Jens mage om dagarna. Vi kunde se på flera avsnitt av The Killing i sträck och hade det väldigt lugnt och skönt. Ändå är allting enklare nu. Nu är hon en stor tjej tycker vi! Jag trodde som sagt att hon skulle kännas liten mycket längre.

Alva har alltid varit en nöjd och glad bebis. Hon har haft ett par språng då hon varit lite pipig men det är det. Hon gråter sällan och skriker i princip aldrig. Minns inte när hon senast gjorde något av det.

Fram tills för någon månad sen ammade hon väldigt länge varje gång, gärna 45 minuter. Nu äter hon sällan längre än 20 minuter utom på morgonen. Men hon äter fortfarande tätt. När hon är vaken går det drygt två timmar mellan varje mål. (Amningsnappen tränade vi bort efter ett par veckor, skönt!)

Alva har sedan hon föddes haft bra nattsömn. Vid 6 veckor somnade hon vid 22 och sov till 07. Inga uppvak alls under denna tid. Nu somnar hon vid 23 och sover till 08. Oftast inga uppvak. Jag minns två nätter då hon vaknat flera gånger (3-4) och då har jag varit helt knäckt… Ibland vaknar hon en gång mitt i natten, tid oklart, men sällan mer än så. Inser att vi har varit och är enormt bortskämda med sömn. Sist jag ammade på natten var Alva fyra veckor. Hon tar dock god tid på sig att somna, 60-90 minuter från att vi börjar söva.

Alva älskar att bada. Hon ligger och gör simtag med benen eller leker med sina badleksaker. Hon gillar bitleksaker, sin träslev och speglar. Även min mobiltelefon är helt fantastisk. Hon tycker mycket om att bläddra i böcker och tidningar Allt roligt ska vara i munnen. Det är jättekul om jag och Jens gör knäppa läten och/eller räcker ut tungan. Hon tycker om när vi sjunger och gör rörelser. Hon älskar även att ”åka tron”. Jag eller Jens ska då bära henne framåtvänd i våra händer som på en liten tron och visa henne runt i huset.

Hon har alltid gillat sin bärsele och somnar jämt i den utomhus. Vagnen tyckte hon om och somnade oftast i till att hon var cirka sex veckor. Vid fyra månader bytte vi till sittdelen och då har hon trivts bättre i vagnen igen. Sedan två veckor somnar hon i vagnen strax innan lunch och sover 2-3 timmar dagtid utomhus (inklusive under promenaden på knappa timman). Innan dess sov Alva cirka noll dagtid.

Alva har aldrig tagit napp. Under en kort period på cirka fyra månader tog hon den korta stunder. Men hon har alltid hellre sugit på ett finger om hon har sugbehov men inte är hungrig.

Alva tycker mat är kul att prova men inte jättegott. Men hon är villig att smaka på allt. På morgonen får hon lite havregröt och på kvällar smakar hon någon grönsak. Vi ska börja med mer gluten, frukt och bär nu. Första gången hon fick smaka mat var hon drygt fyra månader.

Dagen innan sin femmånadersdag provade vi om Alva kunde sitta. Hon satt i tio sekunder och några dagar senare cirka 30 sekunder så det går snabbt fram. Hon lyfte huvudet ordentligt ganska sent, vid tre månader drygt tror jag. Men kort därefter reste hon upp sig på armarna och när hon var fyra månader rullade hon från mage till rygg. Ett par veckor senare rullade hon från rygg till mage också. Hon känns väldigt stadig nu och gillar att sitta i sin bumbostol. Nu har vi köpt en barnstol som hon också sitter i men bumbon känns fortfarande mest ergonomisk för en så liten bebis.

Alva är dock en lång tjej. När hon var fyra månader var hon 65 cm och vägde 5,7 kilo. Om två veckor ska vi till BVC och mäta och vaccinera igen. Jag gissar att hon fortsätter följa sin kurva och liksom alla andra i sin släkt aldrig kommer bli någon knubbis. Hon har just nu storlek 68 i kläder. Det mesta sitter löst men 62 blir för kort.

Kommentera

