Jag nattar inte Alva

Just nu sitter jag i soffan och kollar på Mr and Mrs Smith medan Jens lägger Alva på övervåningen. Det känns jättekonstigt eftersom jag har ammat henne till sömns varje kväll i ganska exakt fem månader nu.

I drygt en veckas tid har hon dock tjorvat ganska mycket när jag ammar sista gången inför natten i sängen. Jag verkar mest vara en leksak och hon ligger och sprattlar och skrattar. Rivs och bits gör hon också. Riktigt störigt är det. Efter en halvtimma brukar hon släppa taget helt, rulla runt och testa olika läten. Favoritläte: Skräcködla på speed. Jättepigg och glad. Då har vi (jag…) legat och väntat in Jens en stund, kanske sjungit, men oftast gjort just ingenting. Sen har Jens gett flaska (ersättning) i sin famn, ibland låtit henne suga lite på ett finger efteråt och sen har hon somnat. Helt odramatiskt. Och nu sitter jag alltså på nedervåningen och ser på film eftersom mina tjänster inte längre verkar önskvärda kvällstid.

Vi har pratat om att testa att stryka amningen från kvällsrutinen och ikväll blev det så. (Jag har liksom varit ”rätt” less på att vara den enda som kan lägga). Alva badade som vanligt med Jens och jag dröjde kvar här nere. Jens frågade vad jag gjorde och jag svarade frånvarande att jag ser på film. Och så hämtade han en flaska och nu håller de på och nattar där uppe.

Känns superskönt och superkonstigt. Inte bara bra. Nu vet vi ju inte hur kvällen slutar än men jag får ta och återkomma till det här med mammor, pappor, amning, läggningar och så vidare.

Ps – filmen är tyvärr inte så bra tycker jag men nu tänker jag minsann sitta här!

Kommentera

