Nyår

Ute lyste himlen i lila, grönt, rosa och gult samtidigt som det smattrade, smällde och tjöt. Jag stod med ena handen runt ett babylarm tryckt mot örat och i den andra handen höll jag ett glas champagne. Bredvid mig stod min bästa vän och den jag älskar mest i hela världen och skålade med mig. Vi firade ett alldeles underbart och helt perfekt nyår igår.

Vi hade velat fram och tillbaka hur vi skulle göra på nyårsafton, om vi skulle fira hemma hos någon annan eller för oss själva. Vi kom ganska snabbt fram till att vi ville vara hemma. Vi funderade på en nyårslunch på Svensk tenn men hoppade över det med.

Vi fick sovmorgon till nästan halv tio och efter frukost tränade jag medan Jens och Alva gick på långpromenad. Medan de var ute hann jag även baka en kladdkaka och sen värmde vi så sakteliga upp för kvällen. Vi lagade boeuf bourguignon som fick stå och puttra medan vi duschade och jag slog till med klänning och mascara trots att det bara var vi tre.

Efter en improviserad fördrink av alkoholfri cider och blodapelsinsklyftor (oväntat gott!) åt vi middag med Alva i bumbon. Hon var nöjd och glad med bitring och träslev och stod även för kvällens underhållning. Vid några tillfällen fick hon oss att skratta så hysteriskt att hon såg helt perplex ut. Fina unge!

Sen blev det plötsligt så jäkla romantiskt bara sådär. Jag som inte hade några direkta förväntningar alls på kvällen utan bara tänkte att vi käkar lite extra gott och har det mysigt. Men Celine Dione började sjunga för full hals i bakgrunden och även om det låter fånigt i efterhand så blev det så stämningsfullt och vackert att vi båda två blev tårögda och var tvungna att fortsätta spela powerballader medan vi åt kladdkaka i soffan. Vi pratade om året som gått och om framtiden och det blev verkligen nyårsfeeling bara sådär.

När klockan blev halv tio badade Jens Alva och vid tio ammade jag i sängen. De senaste kvällarna har hon ätit men sen legat vaken och hållt låda och ytterligare en stund senare har Jens istället nattat med flaska. Igår testade jag med ett lillfinger när hon började jazza. Hon snuttade en stund, spottade sen ut det, vred på huvudet och somnade som en stock! Fin tajming. Bara att gå ner och fortsätta fira nyår!

I nattlinne kröp jag upp framför brasan med Jens och vi öppnade en flaska champagne och spelade Alfapet. Strax innan 12 bröt cirkusen utanför fönstret lös. Det var helt sjukt. Jag tänkte att här ute blir det nog lugnt, bara en massa barnfamiljer. Eh nej, det var ej lugnt. Vi rusade upp på övervåningen övertygade om att Alva skulle vakna livrädd, men nej. Hon bara sov. Pangandet och ljusregnet pågick i cirka en halvtimma precis över allt omkring oss och vi liksom jamen skål och gott nytt år och puss då! Barnet sover ju.

En timma senare smög vi in i sovrummet och flyttade Alva till hennes spjälis. Konstaterade där jag låg i mörkret att det här, det hade varit min bästa nyårsafton någonsin.

Det har varit fint med jullov. Alva har börjat sova i vagnen och vi har varit ute och promenerat tillsammans varje dag. Jag insåg under dagens tur att vi har hunnit prata så mycket med varandra, om precis allt möjligt, som innan Alva. Vi pratar alltid ganska mycket men numera blir det ofta om Alva och om praktiska saker. Till helgen är det svårt att på beställning börja prata om andra saker och så har ju Alva tidigare inte sovit på dagarna. Nu har vi hunnit ikapp och det har varit så härligt. Alva som i och för sig alltid varit en glad tjej har varit om möjligt ännu soligare hela julen och det har ju bara gjort det bättre. Nu kör vi 2015!

Kommentera

