Att vara en familj

Helt plötsligt känner jag att vi – jag, Jens och Alva – är mer och mer en familj. Ända sedan Alva kom har jag benämnt oss som ”familj” och folk omkring oss har gjort samma sak, men jag inser att det är först nu jag också känner oss som det, en familj. Tidigare var det mer jag och jens – och en bebis. Och det hette visst familj. Två plus en liten. Nu är vi tre lika stora.

Alva har fortsatt äta smakportioner och vi ger henne alltid dem när vi själva äter. Vi vill från början göra ätandet till något kul och något en gör tillsammans. Dessutom vill vi att alla äter samma mat, sen när det är möjligt, och det blir mer självklart om vi också äter samtidigt. Det får bli kladdigt och stökigt. Har aldrig gillat det där med barnmat (till större barn) eller barnbord på till exempel fester, ofta med egen mat.

På mornarna får Alva smaka gröt och på kvällen när vi äter middag någon puré. Hittills verkar morot, potatis och broccoli vara favoriter. Vi ångkokar och mosar med osaltat smör eller ger färdigmosat från Hipp. Alva vill även väldigt gärna dricka ur våra glas. Hon härmas verkligen. Idag fick hon slicka lite på ett i princip tomt juiceglas. Obetalbar min när hon fick det lite sura på sin tunga! Nu när vi har börjat ”äta” tillsammans har jag verkligen fått den där vi är en familj-känslan! Det är så himla mysigt och lite tråkigt att Alvas portioner tar slut så snabbt. Men hon sitter med i sin bumbostol och det är riktigt fint.

Idag var vi på Ikea och det slog mig någonstans bland värmeljusen att nu är vi en av dem, barnfamiljerna! Ammade för övrigt på tag själv-lagret. Då kände jag också att ja, jag är någons mamma. Jag var inte ens obekväm. Med att amma på tag själv-lagret alltså, att vara mamma gillar jag!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/271/26485292/files/2014/12/img_2011.jpg

2 thoughts on “Att vara en familj

  1. Det är sjukt fint att känna familje-känslan. Den känns inte alls som jag trodde, men så jävla fin. Självklar. Som att allt är bra bara vi är tillsammans vi i familjen.

Kommentera

