Sammanfattning av 2014

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Födde barn!

Genomdrev du någon stor förändring?
Jag vet inte om genomdrev är rätt ord men jag och Jens köpte vårt drömhus och bytte staden mot landet. Flytten innebär ganska stora förändringar i vår vardag (tillsammans med att få barn).

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, det föds många bebisar nu även om mina allra närmsta vänner fortfarande inte har barn. Men i bekantskapskretsen föddes det sju barn och det är fler på väg.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Den 3 augusti, dagen då jag födde Alva.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, ingen som stod mig nära, men hösten 2014 var en konstig höst. Flera unga personer dog då. I november kan jag räkna upp flera personer under 40 vars liv avslutades på grund av olyckor eller sjukdom. Jättesorgligt.

Vilka länder besökte du?

Jag var i Kenya, på Mauritius och i Frankrike.

Bästa köpet.
Vårt hus! Har ju även gjort flera auktionsfynd. Bortsett från själva huset är jag nog mest nöjd med våra storblommiga howardfåtöljer! Nya. De passar skitbra i vårt vardagsrum.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att få världens finaste bebis som var frisk och att själv klara mig utan några förlossningsskador.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015?
Träning! Tuffare, intensivare, svettigare.

Vad önskar du att du gjort mer?
Jag önskar att jag hade tränat mer när jag var gravid och ätit snäppet nyttigare, men jag var väldigt oinspirerad av att inte kunna träna som vanligt. Min barnmorska uppmuntrade mig verkligen att gå upp i vikt och med facit i hand tycker jag det var lite onödigt även om det är bra att låta kvinnor vila från smalhetsen nån gång i sitt liv. Nu är jag i alla fall snaaart av med skiten.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Oroat mig framtiden, för saker jag var rädd för skulle hända men aldrig hände. La hiskeligt med energi på att oroa mig och älta saker som aldrig inträffade.

Favoritprogram på TV?
Såg i och för sig inte på tv men The Killing. Inte sett ett avsnitt sen vi flyttade dock. Skandal.

Bästa boken du läste i år?
Jag minns inte på rak arm alla jag läst men jag minns att jag bloggade om Livet efter dig av Molo Jones, den var bra!

Största musikaliska upptäckten?
Ingen.

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Jag jobbade bara fram till midsommar och några direkta framgångar vet jag inte om jag nådde. Men jag lyfte en viktig fråga och startade ett projekt kring det med chefens godkännande (och gillande).

Största framgång på det privata planet?
Börjar känna mig tjatig men jag måste ju svara Alva igen. Mitt och Jens äktenskap (hej hej vuxenpoäng på det ordet!) har varit och är väldigt bra. Innan Alva föddes var jag rädd för att inget skulle bli sig likt, men skillnaden är inte så stor. Ja förutom att vi inte har lika mycket tid att hänga bara vi förstås.

Största misstaget?

Jag kan faktiskt inte komma på något – även om jag anser mig vara långt ifrån perfekt.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare. Men har gråtit mycket mer än vanligt på grund av varit gravid, fött barn och blivit mamma. Men sett över tid har jag blivit mycket lugnare och mer harmonisk än tidigare.

Vad spenderade du mest pengar på?
Vårt hus och möbler till det. Och Alva. Igen!

Något du önskade dig och fick?
En frisk och helt perfekt dotter.

Något du önskade dig och inte fick?
Tillbaka min kropp som den såg ut innan jag blev gravid. Nästa år? Aldrig? En katt! Blev allergisk av att vara gravid. Är jätteledsen över det men försöker att inte tänka på det eftersom det känns så sorgligt.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
På morgonen hade Jens gjort frukost och dukat fram massor av paket! Jag minns inte vad vi gjorde på kvällen men vi brukar gå ut och äta när vi fyller år så jag antar att vi gjorde det i år med.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Inte direkt även om jag ofta hade velat hinna och göra mer saker.

Vad fick dig att må bra?
Att flytta ut på landet!

Vem saknade du?
En bra kompis som jag har eller kanske hade.

De bästa nya människorna du träffade?

Alva såklart! Men även vår guide i Kenya. Moses. Han var en bra person.

Mest stolt över?
Att jag byggt Alva i nio månader i min mage och att hon kom ut helt perfekt efter en ”exemplarisk” förlossning för att citera barnmorskan. Är stolt över mig själv och min kropp. Att jag klarade av förlossningssmärtan komprimerad till knappt sju timmar. I alla fall säger de som vet att smärtan är densamma men fördelad på olika mycket tid. Kroppen ska fortfarande göra samma jobb även om en föder på några timmar. Så min kropp jobbade sjukt jävla hårt (kände det ja). Sen lärde jag mig och Alva att amma och nu har jag, med Jens hjälp, hållit henne vid liv i fem månader.

Högsta önskan just nu?
Att min mamma får nya stamceller och blir frisk.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Träna mer än jag gjorde detta år.

Frågorna har jag lånat av Underbara Clara! Jag ska svara på samma frågor om ett år igen. Den här gången blev det liksom ett tydligt utstickande tema som präglade hela året och alla frågor: att få barn.

2 thoughts on “Sammanfattning av 2014

Kommentera

