Lite moralkakor men är tvungen

Vi sitter och funderar på nyår och jag läser att fallen av plötslig spädbarnsdöd ökar varje år på nyårsdagen. Men herregud! Vad är det för fel på folk? Alltså ursäkta moralpaniken men jag kommer aldrig någonsin vara det minsta berusad när min unge är med (och om Jens säg är bortrest och jag har barnvakt skulle jag som enda förälder bli full då heller om något händer) och framför allt skulle jag inte bli påverkad av alkohol om jag samsov med mitt barn. Eller använda nikotin. Argh! Är det så viktigt att bli full ska en nog vänta med att få barn. Och har en alkoholproblem är en skyldig att söka hjälp. Är så jävla glad att Alva bara kommer få vita jular (till exempel) oavsett snötillgång. Ja, alla drack glögg och vin, jag med – men inte en enda blev ens lite på lyset. Så borde alla barn ha det omkring sig. Shit, är verkligen upprörd. Har aldrig sett mina egna föräldrar påverkade av alkohol och den traditionen för jag gärna vidare.

En reaktion på ”Lite moralkakor men är tvungen

  1. Mmmm har också läst det om nyårsdagen och att plötslig spädbarnsdöd generellt händer under helgnätter. Läser in en del i det och tycker det är hemskt. Självklart ska man kunna dricka alkohol som förälder, men när man är med sina barn får det ske med måtta. Mina föräldrar har verkligen aldrig druckit alkohol under tex jul, för mig är det självklart att vara nykter med vårt barn… Annars kan man ju ha barnvakt 🙂

Kommentera

