Juldagen

Redan tidigt i höstas fick jag Åre-flashar när jag klev ut genom dörren från vårt hus. Jag har ingen aning om varför men varje gång solen sken kom svenska fjällen över mig. Det måste vara när solgasset möter den vita träpanelen och den krispiga luften. Sen blev det november och solen var borta länge. Nu är den åter och dessutom med snö och fjällkänslan är därmed total!

Juldagen har förflutit i långsamt tempo som sig bör. I morse när jag kom ner i köket fick jag också flashbacks. Flashbacks till dagen efter och stora fester, fast utan att vara bakis. Lugnet efter stormen eller nåt. En dag att landa och hämta andan och vara glad över nya, roliga minnen. Det mesta var undanröjt sen julfirandet men en del disk stod kvar och det behövde dammsugas. Både jag och Jens var rätt matta i pälsen. Efter att ha städat undan gick vi på promenad och sen åt vi julmat en gång till. Kylen är proppfull. Och sen sov jag i härliga två och en halv timma! Så mycket mer har egentligen inte hänt idag. Vi har kommit ner till det undre laget i en Alladinask och nu badar Jens och Alva.

Jag surfar ”leksakslådor”. Inser efter endast en julafton att det är något den minsta familjemedlemmen nu är i behov av. Och som vanligt kan jag inte välja bland känslorna, om det är skönt att ta det lugnt och göra ingenting eller om jag vill utnyttja ledigheten till att vara effektiv och träna, fortsätta med huset, laga smakportioner och så vidare.

Kommentera

