Uppesittarkväll!

Halvligger i soffan och deppar över alla serier jag missar på grund av min nattuggleunge. Hon är ju vaken på kvällarna och jag nattar runt 22 och missar därmed cirka allt jag vill se. Saknar den där slötiden innan en går och sover, tillsammans med Jens. Nu är vi på varsin våning varje kväll och sen är det godnatt. Att titta på någon playkanal eller ladda ner är också svårt att hinna med eller orka vid sådär klockan 23. Nu är Jens och nappvaktar i sovrummet och jag har trots trött av princip placerat mig i soffan. Här ska ses på tv och ha uppesittarkväll! Mitt barn har minsann också somnat! Några timmar efter alla andras. Väjer effektivt för serier och bättre filmer jag ändå inte kommer kunna följa eller se klart och hamnade således framför Bingolotto. Alltså Carl Jan och Bert Karlsson? Kanske inte missar så mycket ändå. Tror jag går och brer lite julvört och joinar sovrumsgänget sen ändå. Med nattugglebarn har en ju som alltid uppesittarkväll ändå. Eller uppeliggarkväll. Ammar ju i sängen.

7 reaktioner på ”Uppesittarkväll!

  1. Mina bebisar har alltid somnar mellan 22-23.30 typ….jag tycker det mest är positivt ändå, hellre det än att gå upp 04.30 dagen efter! Ammar i soffan och plöjer tv-serier för att passa på, tycker att det funkat fint med bebis men inte med stora barn. God jul, hoppas ni får en fin högtid i nya huset!

    1. Iofs! Mornarna är ju fina. Men Alva är så ”stor” nu att hon inte bara vill ligga och amma utan hellre se på tv, bäras eller bli lekt med. Blir inte direkt ngn tv-ro hehe. Men skönt att hon inte är den kvällspigga bebisen, låter som att alla andra somnar sju, men då kan det ju vara såhär med! Hon följer min och Jens rytm ganska bra, det gjorde hon redan i magen faktiskt. Sov jag på em gjorde hon det med. Varje gång.

  2. Mitt svåraste har varit att acceptera att de liksom byter mönster utan att en själv gjort annorlunda. Typ det FINNS FAN INGA FACIT? Så svårt att acceptera. Ivan har alltid varit en piggis, sovit okej på nätter men somnat sent och haft lång sträcka att komma till ro. Men då och då bryter han ju alla rutiner och mönster och jag blir helt frustrerad och ba men VA? Jag gjorde ju EXAKT rätt? Varför? Iaf. Har för mig att runt 4-6 månader vände något för Ivan. Liksom minskade sitt sömnbehov drastiskt. Minns inte hur gammal din bebis är men typ ett halvår? Iaf. Njut av sovmorgnar!

    1. Alva blir fem månader den 3e januari. Från fyra veckor till fyra månader sov hon som en gris på natten men nu brukar hon vakna till 1-3 ggr men är lätt att söva om då. Ammar aldrig och så. Men hon är ju uppe så sent!! Och sover oftast inte på dagen. Det jag tycker är konstigt är att hennes humör är samma oavsett om hon varit vaken 12 timmar eller sovit en tretimmarslur mitt på dagen. Försöker också skapa fina tillfällen för sömn men det känns mest som att hon kör sitt eget rejs! Blir tokig på att det överallt står att from nu sover bebis bra på natten (okej har ju alltid stämt) och två längre pass på dagen. Två? Längre? Åh vad det hade varit skönt.

Kommentera

