Tack för en alldeles underbart vanlig dag

Den här veckan har det varit full rulle. I onsdags var jag på jobbet och ja jobbade! Jag var med på en workshop och det var så himla kul. Jag längtade verkligen tillbaka efter att ha varit där. Samtidigt längtade jag hem när workshopen var slut. Folk i stan hade alla skitbråttom och det var trångt överallt. Jag ville bara ut med Alva i selen på Färingsö. Kan man få äta kakan och ändå ha den kvar?

I torsdags var jag på julbord, åter igen utan troll och det var gott och trevligt men det är sån apparat varje gång jag ska iväg i och med tajmandet med amningen, lämning hos barnvakt etc att jag ibland känner att det vore lika skönt att bara stanna hemma. Alla de här andra grejerna kan jag ju göra sen. Och sen är ganska snart. I februari är Alva sex månader och då tänkte jag börja trappa ner amningen. Ibland längtar jag ihjäl mig till det och ibland känns det jättetråkigt och jag vill inte alls sluta. Det var det här med kakan…

En till som har haft fullt upp i veckan och särskilt idag är Alva. Hon är inte stilla en sekund vilket är ganska imponerande eftersom hon inte kan krypa. Idag har jag ägnat mig helhjärtat åt bara henne och vi har inte gjort nånting. Jo vi har promenerat, sorterat tvätt, slagit in julklappar och tömt diskmaskinen. Och så har vi ätit och fikat och gjort av med tre (!) ombyten kläder och ja, haft fullt upp på vårt eget sätt. Alva ska ha allt. Tekoppar, disktrasor, slevar, hästsvansar, paketsnören, filskålar, skor. Allt. Hon halvligger ut från bumbon medan jag försöker hälla upp fisksoppa utan att hon river sönder koriandern i köksfönstret. Hon har faktiskt varit skitkul idag – men – när klockan var 17 hade hon inte sovit en blund sedan klockan 08. Hon fortfarande i gasen och jag rätt slut. Hur ska jag palla när hon börjar krypa?! Hon fick premiärtitta på Babblarna medan jag halvlåg i soffan med slutna ögon. Säkert alldeles för tidigt, precis som med sittvagnen och gud vet allt.

Sen kom i alla fall Jens hem med en stol (ja ni vet projekt stolar vi har) och julklappar och mat och jag stängde in mig i gymmet. Tänk att det kan vara så skönt att träna fast en är så trött. Och så somnade Alva. I nästan tre timmar! Under tiden hann jag och Jens vinna På spåret och äta hemgjorda hamburgare med skitgod guacamole. Och umgås bara vi. På kvällen. Ja! Äntligen!

Nu är vilda bebin vaken igen och försöker slå något slags rullrekord på golvet. Helt överlycklig. Måste skaffa större lekdyna. Undrar när vi får gå och lägga oss ikväll…i natt? (Nej, när hon äntligen sover väcker vi inte oavsett om det är kväll). Men ändå, tack för en helt underbart vanlig dag just nu som de nyss sjöng på tv.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/271/26485292/files/2014/12/img_1979.png

Kommentera

