Vilka amningskläder behöver en

Det finns ju ganska många tips och listor på vilka kläder en behöver till bebisen precis i början men inte så mycket tips på vilka amningskläder en behöver själv. Här kommer därför några tips från mig!

Tips nummer ett. Du behöver färre plagg än du tror. Med en bäbbe hemma tvättar en ganska ofta och då följer ju övriga kläder också med.

Bh:ar
Själv fick jag återkommande tipset att inte köpa några amningsbh:ar i förväg för att brösten förändras så mycket. Jag köpte ändå två och det gick bra, Cariwells sömnlösa, väldigt mjuk och skön och en ”fast food” från Boob. I början tyckte jag inte alls om den och tyckte att de små ”luckorna” var både opraktiska och kliade. Dock har jag börjat använda den nu och nu funkar den bra! Jag har även en vit och en svart från Åhléns eget märke som är oväntat bra! 149 pix bara. Lite tantig modell men den är skön. I början tyckte jag även den kliade dock. Och den från Cariwell kändes snäv och ”hopmosande” i början. Faktiskt hade jag väldigt sällan bh alls i början när jag var hemma. Det började jag med först när Alva var ca tre månader. I alla fall, fyra bh:ar i olika prisklasser, alla bra och det antalet räcker bra. (Min övriga bh-park är är ca fem gånger större). Själv föredrar jag att hela tyget knäpps loss (Cariwell och Åhléns) och att det inte bara blir en liten rund ”lucka” (Boob). Det är skönare och enklare och ammar en med publik har en ju ändå tröja också.

Tröjor och toppar
Jag har två amningslinnen från Lindex, billiga och superbra. De har lite inbyggd bh-funktion och jag har dem ofta hemma utan bh. Du knäpper loss hela framstycket vilket är smidigt i början och när en är hemma. Bland folk tycker jag för mycket hud syns. (Obs! Ok att visa hela bröstet tycker jag men vill ej själv). De är generellt ganska urringade. Dock är de toppen att ha under mer döljande amningströjor, till exempel de från Boob. De är dyra men bra! Jag har en tunn långärmad tröja från dem i bomull och en långärmad i ull. Jag har även två t-shirtar. Jag har dessutom en t-shirt från Dote med dold amningslösning. Inte lika smidig som ovan nämnda toppar men gillar den om vi ska iväg eftersom det ser ut som en vanlig t-shirt. Dessutom är den inte i trikå vilket kändes mer smickrande som nyförlöst. Finns att köpa hos Glam Mom. Alltså, två linnen, tre t-shirts och två långärmade, en tunnare och en varmare. Har även två toppar från HM som jag inte alls gillar, knepig amningslösning som korvar sig när en är klar och ja nä, rekommenderas ej. Använder cirka aldrig. I övrigt är tipset såklart koftor! Jag gillar lite stora, vida så kan en eventuellt sticka in bebisens huvud under litegrann.

Klänningar
Jag har även tre klänningar, två vardagsklänningar och en finare som jag köpte till Alvas dop. Den har jag även använt på restaurang och liknande. Mina klänningar kommer från Boob och Glam Mom.

Sovplagg
Jag har två nattlinnen från Boob som jag ÄLSKAR. Finns ofta på rea. Jag sover inte i dem men kvälls- och morgonammar i nattlinne i sängen. Det blir kallt annars tycker jag eftersom en inte kan dra upp täcket så högt på grund av bebis.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att investera i några få bra, basplagg. Boob och Dote är mina favvisar. Unna dig även något lite finare. Viktigt få känna sig fin efter graviditet, förlossning och vaknätter!

Kommentera

