Vi har börjat med smakportioner

Nu är Alva drygt fyra månader och förra veckan började vi med smakisar. Jag har sett fram emot att göra det länge (mat är ju så kul och gott!) och eftersom Alva är en väldigt nyfiken och aktiv bebis som vill ha i princip ALLT i munnen tyckte jag vi lika gärna kunde köra igång nu.

Hennes första smakportion blev avokado, något jag själv älskar. Jag mosade lite på ett finger och lät henne slicka av det. Vet inte hur mycket som egentligen hamnade i munnen till slut men hon ville gärna ha mer när jag sträckte fram fingret igen. Sen räckte jag fram ett finger med avokado på en tredje gång men där tog det stopp. Alltså den minen, obetalbar! Så har hon aldrig sett ut för men vad hon tycker om avokado var tydligt. Äckligt. Måste erkänna att jag blev lite besviken. Dagen efter provade jag igen men reaktionen blev densamma. Stryker avokado tills vidare.

Igår när vi åt frukost mosade jag ett hallon* till henne och gav. Hon surplade i sig det och såg mest fundersam ut, men jag tror hon kom fram till att det smakade okej om än konstigt.

Idag satte jag henne i bumbon på köksbänken och ångkokade en morot som jag mixade slät med en klick smör. Alva var superpepp under hela ”matlagningen” och sträckte sig efter precis allt. Vi flyttade till köksbordet och hon fick lite morotsmos på en sked, succé**! Hon ville bara ha mer och mer men jag vågade inte ge så mycket (naturligtvis fick hon inte en hel morot). Imorgon ska hon få mer morot!

Jag (vi, fast det är ju jag som är hemma mest) tänkte göra mest eget mos i början. Det är så himla enkelt och billigt att det inte känns värt att köpa. Tänkte frysa in i iskubslådor. När hon blir större och vi kommer byta ut vissa amningsmål mot riktig mat kommer det nog dock bli burkmat också för att inte behöva ställa sig och mosa ärtor klockan 23 till nästa dag eller nåt. Än så länge är det ju bara på kul och i mån av tid. Men ska vi iväg är det också smidigt att kunna ge burkmat så det är ju bra tills det blir aktuellt att hitta några sorter hon gillar. Jag tror vi kommer köra mycket på Hipp som är eko. Känns uteslutet att inte själv äta eko, speciellt när jag var gravid och när jag ammar, så kommer självklart ge min bebbe detsamma.

* Jag vet att en inte ska börja med frukt men nu hade jag ett hallon till hands såatte.

** Har massor av härliga bilder av detta men det känns inte helt hundra att lägga upp en bild av sin avkomma med morotsmos i hela ansiktet på Internet. Där går även min gräns. När jag själv ser dessa bilder av andras ätande barn tänker jag mest blä. Hamnar kanske i kategorin egna barn – andras ungar?

2 thoughts on “Vi har börjat med smakportioner

  1. Semper har också ekomat! Min unge gillade hipp sämst vid lite äldre ålder, har för mig att de har mer mos och mindre bitar i. Och göten är med fruktsmak, onödigt tycker jag.

    1. Jaha, vad bra! Har mest koll på ersättning än så länge;) Och gröt med fruktsmak går ju verkligen bort. Jag tänkte nog göra egen på bovete. Men kanske inte alltid orkar det nej…

Kommentera

