Att underhålla mig själv eller Alva eller ingen alls

Det känns som att Alva är i någon slags mellanålder just nu. Hon är fortfarande så liten att det fortfarande mest är jag som måste underhållas och hon som får hänga med. Men inte alltid. Det handlar allt oftare om att roa henne, även om det fortfarande kan vara enklare än med en större bebis. Till exempel se på när mamma hänger tvätt. Men ibland vill hon aktivt roas med leksaker. (Obs, behöver inte vara en ”riktig” leksak, kan vara ett mobilskal lika gärna). Samtidigt som hon blir större kan hon roa sig mer och mer själv också men ändå är hon ganska liten så jag måste liksom hjälpa till en del med roandet. Typ ge henne saker, plocka upp det hon tappar, visa henne att leksakerna kan låta etc. Hon är helt enkelt i en ålder när hon vill bli allt mer road men behöver hjälp med underhållningen. Ibland är det roligt, typ leka tittut tills hon kiknar av skratt, klart jag smälter! Medan det är aptrist att sitta på golvet och vifta med någon grej och le tills jag får kramp i käkarna. Men i och med att hon kan vända sig själv nu har hon kul på egen hand längre och längre stunder. Något jag verkligen längtar till är när hon kan sitta. Då kan hon leka själv men inte krypa iväg och bita i sladdar…

Nånting hon verkligen gillar är att se på tv! Känner mig som en urdålig förälder när jag (redan!) har tv:n som barnvakt men hjälp så praktiskt. Här om kvällen la jag Alva på mage i gymmet. När jag kom tillbaka till soffan låg hon såhär. Tv före träning alltså.

IMG_1890.JPG

2 thoughts on “Att underhålla mig själv eller Alva eller ingen alls

  1. Det ÄR skittråkigt att leka med barn ibland, upp till rätt hög ålder. Bygga lego kan vara kul ett tag, eller pyssla. Men rollekar med dockor/bilar/gosedjur, bygga klossar, leka doktor, hänga i en tom lekplats….det är helt enkelt rätt trist. Tur att de är så fina våra barn så att vi biter ihop ändå 🙂

    1. Åh, får mig att minnas när min bror väckte min mamma kl 05 en söndag och ville att hon skulle komma upp och leka med honom och vår bilbana. ”Du får låna min röda bil i sånt fall”. Den röda bilen var alltså h.e.l.i.g normalt sett. Var ju bara för mamma att kliva upp. Sen när jag vaknade satt min bror och körde runt medan mamma satt och sov med den röda bilen i handen. Hehe.

Kommentera

