Men vad gör du hela dagarna?

Många undrar vad en gör hela dagarna när en är föräldraledig. Jag vet ju inte vad alla andra gör men en sak verkar de flesta vara överens om, du har inte så mycket tid över som du kanske trodde innan. Dagarna går så att säga. Så här ser mina och Alvas dagar ut på ett ungefär.

Alva brukar vakna första gången vid 08. Då är hon pigg och glad och vi byter först blöja innan vi ammar i sängen. Alva äter och jag kollar mejlen och olika sociala medier. Sen somnar förhoppningsvis Alva om, det är lite 50/50 hur det blir. Vaknar hon innan 08 gör hon nästan alltid det men vaknar hon framåt halv nio eller senare gör hon det i princip aldrig.

Om Alva sover smyger jag upp och startar babyvakten, klär på mig, och gör frukost. Oftast äter jag framför morgonnyheterna på tv. Sen brukar jag passa på att plocka undan i köket och nästan alltid finns det tvätt att ta hand om på ett eller annat sätt. Efter 1-2 h vaknar Alva. Ibland har jag hunnit pyssla med något ”eget” innan dess men oftast blir det bara hushållssysslor i sann hemmafru-anda. Om Alva inte somnat om äter jag i köket med henne i sin bumbostol och lyssnar på P1 istället för att se på tv och sen är hon med i tvättstugan etc. Men idag sov hon!

Klockan 10 börjar Malou efter 10 och vi ser oftast en del eller hela programmet medan vi ammar igen.

Innan lunch går vi nästan alltid en promenad i någon timma. 9 gånger av 10 tar jag selen och då sover Alva. Det är en skön stund på dagen när jag inte behöver skynda och får tänka färdigt alla tankar utan att avbrytas. Ibland går vi med någon i föräldragruppen men jag gillar att gå ensam. Idag gick jag ensam fram och tillbaka till stallet.

På eftermiddagarna brukar vi ha dagens enda tid att passa. Antingen träffa någon annan föräldraledig mamma med bebis, min familj eller göra olika ärenden. Jag är extremt dålig på att komma ihåg eller ta mig tid att äta lunch, annars är ambitionen att göra det först. Idag har vi varit på BVC (65 cm och 5,7 kilo), hämtat paket på ”posten” och tankat. Superspännande nej men skönt att bocka av. Igår träffade vi Egon med F och fikade. Vi borde ses snart igen, känns som att vi har mycket att prata om!

Efter vår runda med olika ärenden åkte vi hem igen och Alva somnade i bilen. Solen var på väg ner och jag tände ljus och fixade mellis när vi kom in. Alva fortsatte att sova en stund och jag hann öppna paketet med kläderna och slå på tv:n och kolla vad som händer med regeringen.

När hon vaknade var det åter matdags, tv:n står på och jag inväntar Jens. Han kommer oftast hem mellan 16 och 17. Då ”tar han över” Alva och hennes första mål efter hans hemkomst blir ersättning i flaska. Det passar oss alla tre bra. Jag får en lite längre bebispaus (behövs framför allt de dagar Alva inte sovit alls utom i selen, är oftare regel än undantag) och Alva och Jens får en mysig stund ihop. Oftast blir det ett bad eller lek innan flaskan som Alva är lika pepp på som amning, allt mat är bra enligt hennes paroll.

Jag eller Jens lagar middag. Det blir oftast Jens som lagar. Jag är oftast dödstrött i soffan eller kör ett träningspass. Ibland läser jag en bok och någon enstaka gång sover jag. Jag har en jävligt bra man, det är ett som är säkert. Han kliver upp 05.30 varje dag för att kunna komma hem så tidigt som möjligt till mig och Alva.

När vi har ätit fixar vi med huset (surfar inspiration, beställer inredning budar på Bukowski eller monterar möbler) eller kollar på tv. Kvällarna försvinner ganska snabbt. Har jag varit i stan på eftermiddagen möts vi upp hos min mamma som bor supercentralt och oftast äter vi middag där då med. Sen åker vi bil hem tillsammans.

Alva är kvällspigg och jag ammar i sängen vid 22. Hon somnar oftast efter ca 30 min men brukar vakna till en eller två gånger efter det och någon av oss sitter därför nappvakt medan den andre duschar, borstar tänder osv. Mellan 23 och midnatt somnar hela familjen i sovrummet.

Dagarna säger ungefär schwooop!

IMG_1864.JPG

2 reaktioner på ”Men vad gör du hela dagarna?

  1. Det kommer helt klart att bli ett annorlunda liv från och med den 20 januari ser jag… 🙂 På gott och ont! Tycker faktiskt det ska bli lite läskigt om jag ska vara ärlig… Men hoppas det faller sig naturligt (NATURLIGT – som allt med graviditet, förlossning och barn hehe).

    1. Hehe ja, men jag tycker nog det faller sig ganska naturligt faktiskt! Jag har aldrig varit så här och nu sedan jag fick barn. Det började under förlossningen och har sen fortsatt. Det finns inte så mycket innan och sen utan mest nu. Samtidigt som dagarna är lugna/långsamma på ett helt annat sätt än när jag jobbar går de samtidigt mycket fortare. Jag fattar inte var all tid tar vägen! En dag nedskriven på papper låter seg och händelsefattig men i verkligheten har jag alltid händerna i nånting. Svårt att förklara. Vi får väl se om du håller med snart eller ej:) Men alltså visst att jag blir uttråkad ibland, fullt upp men långtråkigt, det är nåt nytt. Kan även vara hemma en hel dag och tycka det är såå händelserikt iom bebis:)

Kommentera

