Alvas dop

Nästa helg ska Alva döpas och idag träffade vi hennes doppräst som kom hem till oss. Jag tyckte jättemycket om henne! Jag blev verkligen positivt överraskad. Hon var lättpratad, rolig och kändes folklig. Dessutom tycker jag att det är kul med en kvinnlig präst. Vi diskuterade psalmer, kvinnofängelser, vikten av att kramas men väldigt lite gud. Kanske ska det vara gud med stort G?

Varken jag eller Jens är egentligen troende. Finns det en gud är det inte en person och varken en han eller en hon. Utan att egentligen diskutera det förstod vi att Alvas doppräst tror mer på the big bang än att en gud skapade jorden. För mig och Jens är dopet snarare en vacker ceremoni för Alva och en tradition. När hon blir äldre får hon själv välja om hon vill fortsätta i kyrkan och konfirmera sig. En del anser det märkligt att bestämma åt barnet att hen ska bli medlem i svenska kyrkan, men vi bestämmer ju massor av saker åt våra barn hela tiden utifrån vad vi tror är bra för dem! Och hon kan ju gå ur senare om hon vill men just nu är hon vår lilla trollkorv.

Prästen blev typ helt tagen av Alva. Hon tyckte hon var underbart söt och härlig och som förälder toksmälter en ju. Klart att vi tycker hon är underbar men vi är ju partiska. När en helt ny människa blir alldeles tagen av ens lilla barn jublar en ju inombords – över att den där andra personen har förstått hur fantastisk just min unge är. Vi satt vid bordet i vårt stora kök alla fyra och fikade medan solen gick ner. Det är så mysigt på landet!

På tal om präster var Antje Jackelen med i Malou efter tio i morse (ja jag ser det programmet cirka varje dag ja). De pratade om vad frihet är och om en väljer bort sin frihet för evigt genom att bli förälder. Antje menade att den största friheten inte är att ha alla möjligheter att göra vad som helst hela livet utan att kunna välja just det en vill – och att faktiskt veta vad det är en vill. Jag tycker att det var så väldigt bra sagt.

Lite andligt tema den här dagen med andra ord!

Kommentera

