100 svar

Jag älskar listor. Att göra-listor, packlistor, inköpslistor, brainstorming-listor. Alltså måste jag självklart låna Jessicas lista och jag säger som henne, ”Håll i hatten för det är 100 frågor och 100 svar.”

1. Hur gammal är du om fem år?

38! Hjälp. Då är en väl medelålders? Jag har inte så mycket åldersnoja egentligen, det låter bara så gammalt. ”Nästan 40”.

2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag?

Mest tid har jag tillbringat med Alva. Och sen Jens. I övrigt inte en själ på grund av väder.

3. Hur lång är du?

177 cm. En bra längd.

4. Vilken är den senaste filmen du sett?

Jag måste tänka efter. Jag minns faktiskt inte.

5. Vem ringde du senast?

Personen vi köpte stolar av igår.

6. Vem ringde dig senast?

Jens. Angående ett par andra stolar, haha.

7. Hur löd det senaste sms:et du fick?

Se upp i backeeeeeen!!!

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?

Skicka sms! Har telefonskräck.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?

Skilda.

10. När såg du senast din mamma?

Igår när vi gick förbi för att fika och amma när vi var i närheten.

11. Vilken ögonfärg har du?

Grön.

12. När vaknade du i går (söndag)?

Cirka halv nio tror jag. Jag vet, det är inte klokt när en har en fyra månaders bebis som somnade vid 23.30.

13. Vilken är din favoritjulsång?

Alltså – jag har nog ingen. Bör en ha det?

14. Vilken är din favoritplats?

Färingsö, svenska fjällen och franska alperna.

15. Vilken plats föredrar du minst?

Måste säga samma som Jessica, t-centralen! Jag får huvudvärk varje gång jag passerar. På riktigt. London är en för mig överskattad plats också.

16. Var tror du att du befinner dig om tio år?

Jag tror jag bor i samma hus som nu med Jens. Jag tror vi kommer ha fler barn än Alva. Jag har bytt jobb flera gånger och kanske kör jag eget. Jag känner att jag har landat ganska bra i livet och vill vara här ett tag. Så har jag aldrig känt tidigare. Hoppas dock på att utvecklas och bli en ännu bättre version av mig själv på tio år!

17. Vad skrämde dig om natten som barn?

Jag var mörkrädd. Jag är mörkrädd fortfarande.

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?

Min bror när han skulle göra en provisorisk bädd åt Alva hos mamma. Jens hade sagt att hon inte fick ligga på bordet om hon kunde röra sig för då kunde hon trilla ner, att det behövde vara kuddar eller något i vägen. Min bror tog honom på orden när han kom med en stor plastlåda han lagt kuddar i som madrass. Samt på sidorna. Alva hade möjligen gått ner på högkant. ”Ni sa ju att hon inte skulle kunna röra sig!” Jag skrattade så jag grät åt ”sängen”.

19. Hur stor är din säng?

180 cm. Om Alva om ett par år ska komma sättandes upp i den på nätterna får vi köpa en 210 cm. Jag behöver utrymme!

20. Har du stationär eller bärbar dator?

Bärbar. Har någon stationär nu för tiden? Hehe.

22. Hur många kuddar har du i sängen?

Vi har tre sovkuddar och tre ovanpå överkastet-kuddar. Den tredje kudden är typ en bonus för den som vill men oftast stöd för någon kroppsdel när jag ammar.

23. Hur många landskap har du bott i?

Ett. Uppland .

24. Vilka städer har du bott i?

Stockholm och Buffalo i Wisconsin i USA. Nu bor jag faktiskt inte i Stockholm längre om en ska vara korrekt men den här byn räknas knappast som stad. Känner mig som att jag bor i Stockholm fortfarande trots kommungränsen.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?

Barfota. Hatar att ha strumpor på mig.
Som tur är har vi golvvärme i hela huset.

26. Är du social?

Egentligen inte. Omodernt va.

27. Vilken är din favoritglass?

Kokosglassen på Stockholms glasshus, försvinnande god!

28. Vilken är din favoritefterrätt?

Kladdkakaaaaa.

29. Tycker du om kinamat?

Inte direkt.

30. Tycker du om kaffe?

Nej.

31. Vad dricker du till frukost?

Rött eller grönt te. Ibland apelsinjuice.

32. Sover du på någon särskild sida?

Nej.

33. Kan du spela poker?

Nej. Jag kan typ Finns i sjön. Varje gång jag spelar kort – vilket är väldigt sällan – måste övriga lära om mig. Har för mig att vändtia är kul.

35. Är du en beroendemänniska?

Nej. Jag har ingen last faktiskt. Konstigt svar känns det som.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din?

Ja fast vi är inte födda samma år.

37. Vill du ha barn?

Jag har barn! Känner mig lyckligt lottad. Innan jag hade Alva förstod jag absolut folk som inte ville ha barn, även medan jag var gravid och själv ville ha. Inga konstigheter, vissa vill och vissa vill inte. Nu när jag har fått barn själv kan jag bara inte fatta att en frivilligt skulle välja bort det här! Vilken jävla miss! Men obs obs obs. Dömer ingen. Alla väljer själva och jag skulle aldrig ifrågasätta någon som väljer bort barn. Respektlöst att ifrågasätta tycker jag.

38. Kan du några andra språk än svenska.

Engelska och franska.

39. Har du någonsin åkt ambulans?

Ja, men det var inte jag som var skadad. Jag övningskörde, något hände med bilen och styrningen och hela familjen inklusive mormor hamnade i diket. Alla klarade sig utan allvarliga skador men det var inte en så jävla kul start på bilkarriären.

40. Föredrar du havet eller en bassäng?

Havet. Men helst badar jag i insjöar.

41. Vad spenderar du helst pengar på?

Bra mat, inredning, resor, friluftsrelaterade saker. Och böcker!

42. Äger du dyrbara smycken?

Ja.

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?

Idol!!! Har aldrig tittat på så mycket tv som nu men det mesta är dåligt. Jag tittar gärna på naturprogram, Babel och Plus. Gillar även Dicte, Downtown Abbey och Homeland. Ser fram emot nya avsnitt av På spåret. Ser Bonde söker fru men blir mest upprörd. Första året jag kollar. Råkade kolla någon kväll och nu måste jag se hur det går.

44. Kan du rulla med tungan?

Ja.

45. Vem är den roligaste människan du känner?

Min ena kusin. Vi har samma humor. Men tokskrattar mest gör jag nog med min kompis Anneli. Vi har haft helt sjuka skrattkavalkader genom åren. Sjuka.

46. Sover du med gosedjur?

Nej jag har fullt sjå med man och barn i sängen. Eller Jens är rätt beskedlig, men det finns inget behov av gosedjur.

47. Vad har du för ringsignal?

Ingen aning, nån stillsam sak.

48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?

Ja några speciellt fina. Och nu ska Alva få växa i dem.

49. Vad har du närmast dig just nu som är rött?

En babysitter.

50. Flirtar du mycket?

Nej. Jag har faktiskt bara ögon för Jens. Flirtande klassas nog som ganska oskyldigt och till och med okej men jag har ingen lust och hoppas att Jens inte heller har det.

51. Kan du byta olja på bilen?

Ja.

52. Har du fått fortkörningsböter någon gång?

Nej.

53. Vilken var den senaste boken du läste?

Jag läser Americanah just nu. Innan dess läste jag en deckare som blev förlagd i flytten. Den var ganska långsam och när den väl dök upp hade jag bytt bok.

54. Läser du dagstidningen?

Ja. Eller nej. Jag gjorde alltid förut. Nu prioriterar jag bort det eller orkar inte gå till brevlådan. Tycker det känns konstigt att gå ut utan Alva även om hon sover och det tar ca två minuter fram och tillbaka och därför blir det lite mer ett projekt.

55. Prenumererar du på någon veckotidning?

Vi föräldrar? Fast det är en månadstidning.

56. Dansar du i bilen?

Ja!

57. Vilken radiostation lyssnade du till senast?

P1 troligen.

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?

En lista över bebiskläder i storlek 50 och 56. Tvättade och nerpackade i en låda.

59. När var du i kyrkan senast?

När Anna och hennes Håkan gifte sig i Orsa i somras.

60. Vem var din favoritlärare på högstadiet?

Ingen, hade riktigt kassa lärare i högstadiet. Ändå hade hela klassen toppbetyg. Jag har alltid gått i riktiga pluggklasser där bra betyg har varit status. Helst skulle du vara bra på idrott också och vi brukade kamma hem vinsten på samtliga idrottsdagar, orienteringar etc. Puh!

61. Hur länge har du campat som längst i ett tält?

Lika många dagar som Roskildefestivalen. Det var för länge. Är ingen tältperson.

62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig?

Jens. Han har behandlat mig som en drottning sen jag blev gravid och gör fortfarande.

63. Vad lyssnar du på just nu?

En låtlista i Spotify som heter Dinner with friends.

64. Har du varit med i tidningen?

Ja. På bild i andras reportage, i en intervju och – som journalist själv! Det räknas väl?

65. Vad är det konstigaste du ätit?

Kackerlacka på grillspett i Kina.

67. Vad är det för färg på din tandborste?

Blå och vit eltandborste.

68. Hur imponerar man på dig?

Jag är svår att imponera på tror jag. Men Jens imponerar ofta med sitt tålamod, lugn, ständiga energi och beslutsamhet.

69. Vem ringer du när du är arg/ledsen?

Jens eller min mamma.

70. Har du någon piercing?

Hål i öronen?

71. Din största vinst?

Alva. Hehe. Har kommit tvåa i två fototävlingar.

72. Civilstånd?

Gift.

73. Vilka hemsidor besöker du dagligen?

Bloglovin, Facebook, Pinterest, Yr.

74. Är du fåfäng?

Nej inte alls.

75. Ångrar du någonting du gjort?

Ja men det är privat och inget jag vill skriva om i bloggen. Handlar om vänskap.

76. Hur gammal är din pappa?

70 år.

77. Vilket är ditt drömjobb?

Ledarskribent på DN eller hästuppfödare. Något med djur!

78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till?

Jag vill fortsätta att resa mycket! Men fram till idag har jag faktiskt gjort allt jag velat. Fördelen med att bli gravid först vid 32!

79. Vad har du haft för husdjur?

Fem katter och fyra marsvin. Och en häst. Men han var ju inget husdjur.

80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig?

1. Jag har vallat boskap på en ranch i Montana. 2. Jag avskyr lax. 3. Jag har haft fast tandställning i flera år.

81. Svär du ofta?

Ja ganska.

82. Sverige när det är som bäst?

Mitt i sommaren. Såklart?

83. Kan du åka slalom?

Jajjemän!

84. Vad har du ätit i dag ?

Fil, hallon, osötad müsli, hasselnötter, surdegsbröd med avokado, ett kokt ägg, te, en lammfärsbiff, potatis, morot, rödbeta, röd lök, tzatsiki, keso, banan, pekannötter, halloumi- och zucchiniplättar, hummus, mathavre, tomat, persilja.

85. Vad har du för utbildning?

Fil kand i medie- och kommunikationskunskap med journalistik och statsvetenskap. Pluggade på Stockholms universitet och Journalisthögskolan.

86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med?

Alltså sådana här frågor? Har väldigt starka ben. En gång i tiden hade jag en snygg mage. Nu är den inte så vacker längre men desto mer imponerande.

87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med?

Mina axlar som jämt gör ont.

88. Vilken är din bästa egenskap?

Att jag aldrig ger upp.

89. Vilken är din sämsta egenskap?

Att jag aldrig ger upp…

91. Saknar du något?

Just nu mina vänner utan barn. Träffar dem för tillfället inte så ofta och känner att det inte beror på mig mest. Det är tråkigt att känna sig borträknad fast jag fortfarande är samma människa som innan jag fick barn. Gäller dock inte alla kompisar såklart!

92. Är det viktigt att fira födelsedagar?

Ja! För mig är det superviktigt!

93. Vad gör dig ledsen?

Min mammas kroniska sjukdom.

94. Vad gör dig glad?

Alva, Jens, min familj, mina vänner, solen, djur med päls, träningsendorfiner. Kärlek, gemenskap, sammanhang och hormoner kanske en kan säga.

95. Har du varit gift eller förlovad?

Jag var förlovad och nu är jag som sagt gift.

97. Vad är det knasigaste du gjort?

Jag var typ 17 och familjen var ute på landet. Jag var ensam kvar i stan och ute på partaj med en kompis. Hon var kalasfull och det var inte jag. Pratade med en kille som också var mindre berusad. Han bodde utanför stan och behövde sovplats. Han fick följa med mig hem (?!) för att sova på soffan och först satt vi i mitt rum och pratade ett tag. Han ville väl något helt annat egentligen haha. Jag gick och borstade tänderna och när jag kom tillbaka hade han somnat i min säng. Jag la mig i min mammas säng istället i andra änden av lägenheten. Nästa morgon vaknar jag och hör honom läsa tidningen i vardagsrummet. Oklart varför men kunde inte tänka mig att gå ut och säga godmorgon och hejdå utan ringde en kompis. En stund senare ringde hon på och spelade min utelåsta syster med smink under ögonen och ställde till med en riktig scen. Hon spelade så bra att jag försökte trycka i henne Alvedon på riktigt. Killen skyndade ut i hallen och försvann.

98. Vad har du för laster?

Jag har seriöst inga.

99. Vem är din förebild?

Min mamma och mormor. Det är två imponerande kvinnor det.

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor?

Gå och fixa i Alvas rum med böcker, gosedjur och en del andra grejer så att det blir ännu mysigare!

Kommentera

