Styrketräning efter graviditet

Tänkte jag kunde bjuda på ett av mina styrkepass. Kanske kan du få lite inspiration? Dock är alla kroppar olika. Jag födde barn för tre månader sedan men även om du gjorde detsamma kanske nedan inte passar dig. Du kanske har läkt mer än vad jag har eller så har du läkt mindre. Det viktigaste är att du kan kontrollera bäckenbotten (knipa) och de djupa magmusklerna (hålla ihop din delning) genom hela övningen. I övrigt är dessa bra post preggo-övningar!

Tabatastyrka
Jag värmer upp tio minuter på cykel och med lite rörlighetsövningar för ryggen. Sedan kör jag en-tre kontrollövningar för de djupa magmusklerna för att stämma av innan passet.

Gör sedan varje övning i 20 sekunder X 8 med 10 sek vila mellan seten. Gå sen vidare till nästa övning.

Sumoknäböj med hälsning. Gör en vanlig sumoknäböj med handflatorna mot varandra framför bröstkorgen. Höj händerna framför näsan och gå långsamt upp, luta vikten på ena benet och sträck ut det andra benet rakt åt sidan. Finfint för ben, rumpa och bål!

Burpee utan hopp

Knäböj med pilatesboll bakom ryggen

Sumomarklyft med kettlebell

Hantelrodd med ena handen på boll

Rygglyft på matta

Raka armdrag med gummiband

Höftlyft med vaderna på boll

Diagonallyft på boll

Nedan lite cykelinspo till nästa sommar. Bor ju på en cykelö nu!

IMG_5159-0.JPG

Kommentera

