Min första allergi

Jag har blivit allergisk mot katt. Jag fick provsvaret för … länge sen, men har inte orkat skriva om det. Jag blev så jävla ledsen. Jag tycker så otroligt mycket om just katter och vi har alltid haft en eller flera katter hemma. Har sett fram emot att erbjuda nästa katt ett hus på landet och framför allt, att mina barn också ska få ha katt! Men under graviditeten blev jag alltså allergisk. Jag är helt säker på att det berodde på lurvbollen Baxter som plötsligt flyttade in hos oss i andra trimestern. Jag tror inte jag skulle ha blivit allergisk mot vår korthåriga bondkatt som gick bort veckan efter jag plussade. I alla fall trodde jag aldrig jag var allergisk mot Baxter, bara att mina slemhinnor var känsliga på grund av graviditeten. Men nej, tydligen inte. FAN.

Jag kan inte föreställa mig att vi inte ska ha djur alls. Lyckligtvis tål jag fortfarande hund och häst (tur jag inte umgicks med dessa djur också som preggo!) och vi funderar på hund. Till exempel en golden eller en labrador. Men det är otroligt mycket mer jobb med en hund än en katt. Hunden måste dessutom ha dagis = dyrt. Jag kan inte så mycket om hundar heller och är egentligen mer kattmänniska även om jag tycker om alla djur.

Det finns ju även kattraser en del allergiker tål, till exempel rex-raser och sibirisk katt. Rexarna har ganska speciellt utseende och fryser tydligen lätt och vill helst inte gå ut? Alltså raskatter… Den sibiriska katten är assöt men jag vet inte om jag orkar dammsuga efter den varje dag (?) med småbarn som kryper och leker på golvet.

Jens har blivit sugen på höns och jag säger ja till det! Men de har en ju inte inne. Jag tror ändå det lutar åt en rex och kanske även höns. Kanske kan vi fresta rexen att göra oss sällskap på gräsmattan sommartid i alla fall. I en drömvärld skulle vi ha både katt, hund och höns. Och en häst till mig och en ponny till Alva.

Bilden är av en sibirisk kattunge. Rätt söt va.

IMG_1735.JPG

4 reaktioner på ”Min första allergi

  1. så himla tråkigt!! och det är skrämmande hur sådant här kan komma i samband med graviditet. har du fått någon info från läkare om hur vanligt detta är? har själv en mamma som blev jätteallergisk mot fisk under första graviditeten och har inte kunnat/fått riskera att äta det nu på 30+ år … helskumt!

    1. Läkaren jag träffade (vårdcentral) var typ helt ointresserad. Jag förklarade det med graviditeten och han typ jaha kanske det (att det skulle bero på det). Har fått googla mig till det jag vet. Läst om många som blivit laktosintoleranta. Det är något med immunförsvaret som blir cirkus.

  2. Ja men skaffa en liten raskatt! Klart ni ska ha katt! Eller en bondkatt och låta den vara ute? Ni kan inreda ett litet hem tillsammans med hönsen åt den 🙂

Kommentera

