Första sprutan

Nu har jag hört Alva skrika. Idag fick hon sin första vaccination och ja, skriket som följde var hjärtskärande. Hon satt i Jens knä och det hördes att det gjorde ont. Direkt fick hon komma till mig och amma och då gick det snabbt över, lycka över att amma.

Vi satt kvar en stund och pratade med vår BVC sköterska som är bäst! Tycker superbra om henne, en lättnad eftersom vi bytte från en annan bra när vi flyttade.

Bland annat fick vi okej på att byta till sittvagn! När jag sa att Alva inte är så pepp på liggvagn var vår sköterska inte förvånad. Vi får ju alltid höra att Alva är så vaken och med. Tydligen ovanligt kommunikativ*, klart hon inte vill ligga där nere och inte se något, inte med den personligheten, sa vår bvc-is. Frågade några andra saker också och trots att hon inte gav några raka skolbokssvar får hon en att lita på sig själv och att tro på att en känner sitt eget barn. Vissa kanske skulle vilja ha mer raka, entydiga svar – jag tycker snarare hon får mig att alltid känna att jag gör rätt! Fiffig sköterska.

I alla fall, vi åkte hem och jag var rätt trött. November är jobbigt (för att inte tala om dagens väder?!) och jag har känt mig ganska trött sen vi ställde om klockan. La mig i sängen och ammade och snart sov vi båda två. Sen väcktes vi av en pipande tvättmaskin och då började Skriket.

Är ju helt ovan vid skrikande barn och det här var snarast ett ylande vrål. Kände bara att jag och november inte var rustade för detta, trött och hungrig dessutom. Alva fick Alvedon och sen började Jens bära. Hjälpte ej. Hur föräldrar med kolikbarn överlever förstår jag inte. Så nu sitter jag parkerad i soffan med tröstammande barn. Tror hon har somnat igen. Äter clementiner och vågar ej röra mig.

*jättelöjligt när föräldrar ska stoltsera med sina avkommors förmågor, men va fan, en blir ju glad av att höra att en har en ovanligt pigg, glad, vaken och kommunikativ bebis! Särskilt när en själv jobbar som…kommunikatör!

Kommentera

