Amma, en hatkärlek

Igår gjorde jag och Alva vår andra ensamma shoppingutflykt. Jag var gaaanska mycket coolare än när vi gjorde vår första för någon månad sen. Men som vanligt slås jag av vad mycket prylar en har med. Kände mig som urtypen av en småbarnsmamma när vi rullade hemifrån med vagn, leksak, vattenflaska, banan, ombyte, filt, amningskudde (skönt när en har barn som äter länge) och knökad skötväska etc. Den senare innehåller alltid följande: x antal blöjor, torra tvättlappar, våtservetter (om rinnande vatten ej finns), blöjpåsar, engångsunderlägg, handsprit, Ipren (får lätt mjölkstockning av bh!), ett par frottéhanddukar – och säkert nåt mer. Prick 13.30 klev vi in på Bromma Blocks där vi träffade Sara och hennes bebis från vår föräldragrupp. Rätt nöjd över att vara så oerhört punktlig!

Alva är egentligen världens enklaste att fara runt med. Sover i bilen och är nöjd och glad om hon får sitta kvar i babyskyddet på vagnen (dessutom väldigt smidigt för mig). Igår skrattade hon högt konstant medan vi var inne på Polarn och Pyret. Men ätandet! Barnet äter nåt helt otroligt. Länge och ofta. Så ganska snart fick vi skynda till amningsrummet.

Där inne blev snabbt kaos. Det var tomt när jag satte mig men sen vällde det in ”stora” blöjbarn, tvååringar som skulle få ny blöja och levde om som fan. En bra grej hade varit att separera amnings- och skötrum. Upplevde att Alva stördes av allt stim och inte kom igång och åt ordentligt förrän det blev tyst igen. I en hel timma satt vi där. Eller mer? Kombinationen av oljud och ett barn som tar god tid på sig är inte det bästa. Fick dåligt samvete för Sara som hela tiden höll oss sällskap och tänker att vi nog får åka själva i fortsättningen.

Sen gick vi i alla fall en liten vända till och jag köpte balsam. Inget mer. Upplever att det är svårt att koncentrera sig även med glatt och nöjt barn och det blir liksom ingen riktig shopping och ro att gå runt och välja och fundera. Kollade lite snabbt på nya kuddar och ett par skor. Insåg också att Alva snart skulle vilja äta igen ju och att det var smartast att åka hem. Well, fick ändå stanna på Brommaplan och amma i bilen. Står inte ut med eventuell bilkö ut på öarna och samtidigt lyssna på hungrigt barn i baksätet. Sen somnade Alva och allt var frid och fröjd och jag kände mig som en dösnäll mamma. Men jag konstaterade, som vanligt, att på alla dessa timmar hann jag typ ingenting.

Det är väldigt mysigt att amma. Och praktiskt. Och jag älskar känslan av att ligga i sängen och titta ut på skogen eller sitta uppkrupen i soffan framför en film och amma. Jag gör absolut ingenting och ändå gör jag så väldigt stor nytta – för den viktigaste personen i världen. Ändå drömmer jag hela tiden om när jag har slutat med det. Om när jag och Alva inte behöver sitta ihop, dygnet runt. Även om Jens gör allt han kan när han är hemma är det fortfarande jag som ammar. Han offrar sina egna intressen för att jag ska få egen tid på kvällen att till exempel träna. Men ändå. Jag ammar ombytt, tränar och går raka vägen tillbaka till soffan efteråt. Sen duschar jag och sen äter jag. Snabbt. Innan det är dags att amma igen. Alva har slutat sova på förmiddagarna och jag är on call JÄMT.

När jag inte helammar längre ska jag gå på stan, länge. Jag ska prova kläder och skor i lugn och ro. Ensam! Jag ska sätta mig och fika, i vanliga kläder och utan barn på armen. Jag ska få massage och jag ska klippa mig. Jag ska ta en heldag på stan och göra allt samtidigt. Jag ska träna, stretcha i lugn och ro och kanske sitta i en bastu efteråt.

Jag tränar ju nu med. Jag har klippt mig sedan Alva föddes. Och fått massage. Jag har varit på restaurang med en kompis. Ibland har jag hunnit amma henne som hon vill ändå. Ibland har hon fått ersättning. Men oavsett måste jag alltid skynda mig och titta på klockan. Klagar inte Alva gör mina bröst det. Det är en kort tid som det är såhär och om ca tre månader hoppas jag att vi bara ammar kvällar och mornar. Jag både njuter nu och längtar till februari.

Idag är vi hemma hela dagen. Ammar och kollar på Hem till gården. Mycket skönt. Busväder ute och jag vet inte ens om det blir någon promenad idag.

IMG_1666.JPG

7 thoughts on “Amma, en hatkärlek

  1. Kan du inte prova att helt enkelt ta bort henne efter en stund, ibland bara då ni är iväg. Det funkade på min äldsta som också var en riktigt långsammare! För det är rätt frustrerande…de är såklart inte helt nöjda med att bli avbrutna, men inte helt missnöjda heller. Funkar som kompromiss 🙂 Nu med syskon som ska iväg till förskola är det helt enkelt omöjligt att amma så länge…hoppas det blir bättre snart!

    1. Ibland funkar det skitbra. Förvånande nog. I måndags, skitdåligt! Var icke ett alternativ. Men absolut, ligger de och myssnuttar kan en ju försöka lura av dem:) Hon är prick tre mån nu och jag tror det är ngn slags tillväxtfas. Hon har triggat brösten bra så att säga, hehe.

  2. Efter några månader blir ju barnet mer effektiv i sitt ätande och de timslånga amningsstunderna är bara en kort millisekund av livet (sett så här i backspegeln), även om man fortsätter att amma ett större barn. Säkert mycket mys och trygghet och ligga där för henne.

    1. Jo alla säger det men nu är hon tre månader och har inte dragit ner en minut på tiden, snarare tvärt om. Men jag tycker ofta det går bra. Det är mest krångligt om vi ska iväg på nåt. Och ja, om jag vill göra ngt själv. Men absolut, är ju en kort tid!

  3. Åh, vad jag känner igen den där kluvenheten kring amning. Har en fyramånaders och längtar så till att vi kan trappa ner amningen på dagtid. Det är hur mysigt som helst att amma hemma men jag hatar att behöva göra det på stan vilket ju gör en rätt låst.

    1. Tråkigt när amningen ska begränsa en från att komma ut! Tar din bebis flaska kan du kanske pumpa när du inte kan amma hemma? Men nu är det ju inte så långt kvar! Om du hade tänkt sluta vid 6 mån alltså. Då hoppas jag sluta amma dagtid, känns det som nu iaf.

Kommentera

