Skräcken i morse

Skräcken i morse. När adrenalinet sprutade och hjärtat stod stilla en sekund. Aldrig har jag rört mig så snabbt i en säng. Klockan var halv åtta när jag vaknade till. Det var fortfarande tyst från Alvas håll, jag gäspade och vred dit huvudet. Skräcken. Hon hade vridit sig 180 grader i sin säng och låg med hela överkroppen – inklusive huvudet – under sin filt. Jag var framme på en milisekund och rev av filten med en flämtning. Där under låg Alva och såg ut som vanligt och andades med lugna, lätta andetag. HERRE GUD. Det var sista gången hon sov med filt eller kudde eller nånting alls i sin säng under lång tid framöver. Så jävla rädd jag hann bli.

Mitt i det fantastiska levande livet är döden ändå alltid nära. Det blir jag medveten om allt oftare. Det kan låta dramatiskt och hemskt. Men det är ju faktiskt så. Så lev medan du lever, kanske en klyscha, men i sådana fall en sann sådan.

2 thoughts on “Skräcken i morse

  1. Alltså fi fan! Det är det där jag är så rädd för att jag inte kommer att kunna hantera. Jag är redan lite katastroftänkande och vill köpa andningslarm, linda in ungen i bomull, köpa skumgummihjälm till hen osv… Du får ge mig tips och råd om säkerhet så att jag på alla sätt kan undvika att ungen dör!!!

    1. Haha vad säger proffsen? Egen säng/nest, inget nikotin i hemmet samt ej för varm bebis? Ja o så sova på rygg såklart!!

Kommentera

