Hur mycket ska en roa sin bebis?

Känner mig väldigt föräldraledig idag. Har som inget att berätta och fast att det är skönt gnager det lite i mig att börja bli så ointressant.

Alva vaknar vid 07 istället för 08 sedan vi ställde om klockan. Igår somnade jag om med henne och vi vaknade klockan 11 (!) nästa gång. Men i morse gick jag upp vid halv åtta ”som vanligt” (brukade vara behagligare halv nio). Alva sov vidare som hon alltid gör sedan några veckor då jag började liggamma igen. Tycker den där timman eller två jag numera får för mig själv på morgonen är guld värd/a. Då hinner jag starta dagen i lugn och ro, äta frukost, bläddra i tidningen eller en bok, klä på mig och stöka runt lite. På något sätt sätter det tonen för resten av dagen. När Alva vaknar är jag preppad för att bara ägna mig åt henne och vi ammar igen. Sen har jag gjort som rutin att vi går en promenad med selen i typ någon timma. När vi kommer in vill vi båda äta, Alva börjar… Jag gillar verkligen våra dagar fram till lunch och den rutin som har vuxit fram.

Vad som händer på eftermiddagen är lite olika. Vi träffar familj, vänner eller mammagrupp, gör nåt ärende eller är kvar hemma. Då tvättar jag nästan jämt. Och inredningssurfar. Förutom att jag underhåller Alva såklart. Andra halvan av dagen blir ofta antingen lite stressig eller långtråkig. Det är svårt att få det lagom tycker jag.

Alva ammar fortfarande mycket dagtid och slumrar ofta en stund i mitt knä efteråt. Övrig tid sitter hon i sin babysitter eller ligger i sitt gym. Det hänger grejer där och jag brukar lägga dit lite gosedjur också. Ibland ligger hon där själv och ibland är jag med och lägger henne på mage och håller fram saker. Ibland badar vi på eftermiddagen och när det börjar bli kväll brukar vi hamna vid tv:n igen och vips – så är Jens hemma! Vips är faktiskt helt fel ord. Har alltid nedräkning tills han kommer hem. För att jag älskar honom och saknar honom – och för att han tar hand om Alva då. Jag brukar nämligen vara rätt ”nöjd” med föräldrarollen så dags.

På kvällarna lagar vi mat, tränar och gör iordning hemma. Och så kollar vi på tv. Aldrig sett såhär mycket på tv förut.

Med allt det här sagt så funderar jag ganska mycket på vad Alva behöver och inte. Utöver mat, kärlek, omvårdnad och sömn. Hur mycket ska en roa sin om en vecka tre månader gamla bebis? De flesta experter verkar överens om att bebisar behöver ganska lite stimulans. De vill vara med mamma och pappa och sen är de ganska nöjda typ. Samtidigt vittnar många föräldrar om något annat tycker jag, barnet måste roas och underhållas för att vara nöjd. Läste en tråd på Facebook där det diskuterades hur mammorna (bara mammor i gruppen) lekte och underhöll sina barn på dagarna. De hade lite större bebisar än Alva men jag blev ändå sjukt stressad. Jag och Alva mest är. Vi hänger lite i gymmet och jag visar saker i olika material och så sjunger och pratar vi (jag…) ganska mycket, men that’s it.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att fara omkring mer. Åka in till stan, träffa mer folk, kanske gå på bio och så vidare. Det är i och för sig inte att underhålla henne utan snarare mig. Men samtidigt som vi inte precis har ett aktivitetsprogram anpassar jag mig väldigt mycket efter Alva. Jag verkar inte vara en sån förälder som liksom ”ungen får hänga med på det vi gör”. Det är snarare jag som hänger på Alva. Hon har till exempel aldrig varit inne på Ikea trots att vi nyligen flyttat. Tänker att folk tycker jag är löjlig, men jag är säker på att några utflykter i veckan räcker, att inte fara runt varenda dag med henne. Hon är ju dessutom världens nöjdaste och gladaste unge som sover hela nätterna så hon verkar ju varken under- eller överstimulerad. Okej, börjar låta som värsta moral-ranten det här.

I dag hade jag tänkt åka och shoppa lite kläder till oss båda men sen kom jag på att det är novemberlov så det får bli nästa vecka då det borde vara lugnare i butikerna igen. Oftast tycker jag om vårt lugna tempo men ibland vill jag göra mer. Det behöver inte vara ”mer” utanför hemmet men om hon typ sov, ej i mitt knä, dagtid skulle jag kunna baka, göra müsli, läsa och hänga tavlor. Det hade varit fint.

I alla fall, ni som orkat läsa ända hit, hur mycket roar/roade ni era bebisar? Brukar ni ”roa er själva” mycket, fara runt och fika och träffa folk eller vad ni nu känner för och låta bebis ”hänga med” eller anpassar ni era liv mycket efter barnet, försöker begränsa intryck etc? Är mycket nyfiken!

IMG_1622.JPG

IMG_1623.JPG

IMG_1621.JPG

IMG_1620.JPG

9 thoughts on “Hur mycket ska en roa sin bebis?

  1. Jag/vi gjorde som ni. Det märks ju när barnet behöver mer stimulans, så tror inte det är ngn fara. Ta det lugnt och gör det som du tycker passar er – det kommer att ändras. Och du lär märka när det behövs.

  2. Alltså jag har nog aldrig tänkt att göra saker för bebisens skull utan för min egen. Den ena var nöjd med den mesta, den andra behövde vi bära på ständigt vilket gjorde att jag så ofta jag kunde sökte mig bort från hemmet för att inte bli galen på att trava fram och tiltillbaka i hallen. Men i övrigt tror inte jag på det där med bebis och stimulans. Och jag tror att de säkert är lika nöjda på fik som hemma, huvudsaken att de får vila och äta liksom.

    Jag tror däremot att sånt är viktigare att tänka på när barnen blir äldre och då att inte stressa barnen och ösa på dem med aktiviteter och fara iväg med dem så fort det blir lite tråkigt. Jag tror helt enkelt att återhämtning och lugn blir viktigt i förskoleåldern och uppåt typ. Vad tror du?

    1. Jag tror typ att ju mer medvetna de är om sin omvärd desto mer lugn/vila behöver de för att smälta och bearbeta intryck. När de börjar förskola tror jag definitivt att en som förälder aktivt måste skapa tid för nedvarvning och vila. Dock verkar många göra tvärt om. Jag vill gärna att Alva ska få prova på olika aktiviteter, kanske från när hon börjar skolan. Men sen max ha en eller två fasta aktiviteter i veckan – om hon själv vill det alltså. Med aktivitet tänker jag typ: sång, akrobatik, innebandy, ridning, skridskor, måleri, spela piano etc. Jag hoppas hon kommer fastna för någon fysisk aktivitet.

      1. Och jag tror samtidigt att det är viktigt att barnen lär sig leka själva! Alltså hitta på egna lekar och leksaker och inte bara ha massa fasta aktiviteter och grejer.

  3. Jag vet inte om det stämmer eller om det mest handlade om mig men jag upplevde att jag och Linnea blev uttråkade, båda två, om vi bara var hemma en hel dag. Så det var vi kanske max 4ggr under min föräldraledighet 🙂 Sen hade vi alltid nåt inbokat – promenader, fika hemma hos andra föräldralediga, luncher på stan, träna på Friskis & Svettis, träffa mor- och farföräldrar eller nåt annat ”lagom jobbigt” 🙂 Det passade oss. Sen har jag en del vänner som låg hemma och gosade och ammade i soffan och tittade på tv hela dagar i sträck. Och det lät så lockande och härligt men var liksom inte min och Linneas grej. Jag tror bebben känner av hur man själv mår och vad man gillar. Om jag blir rastlös hemma så blir bebben det också. Kanske. Men som en läkare på BVC sa till oss, mat och kärlek! Det är viktigast. Fortsätt med det 🙂

    1. Jag är mest förvånad för jag känner mig så olik mig själv. I vanliga fall är jag mer som du beskriver. Men nu nej. Totalt ostressad och vill inte att nåt ska störa min och Alvas ro. Kanske olika beroende på var en bor? Stad vs land. Hade varit mer rastlös i en lägenhet tror jag. Men lite utflykter behöver jag absolut!

  4. Jag tror att man kan roa/stimulera bebisen ”så lite som den kräver”. Alltså en bebis som är nöjd hela dagarna behöver ju inget mer om man själv inte vill håla på! Jag tror absolut inte att en bebis kan hamna efter i utvecklingen pga det, iaf inte på sikt. Det jag dock tror på är språk – prata, sjunga, rimma, läsa…vi har läst för vår stora varje dag sedan hon var 3 mån (!) och hon älskar böcker. Det är både en mysig stund och bra för språkutveckling. Nu är hon snart 4 år och väldigt intresserad av bokstäver och siffror. Ang organiserade aktiviteter försöker vi göra sånt som hela familjen kan vara med på när de är små – familjemulle, familjejympa på friskis, teater osv. Rätt trist att bara titta på annars 🙂

    1. Jag pratar och sjunger jättemycket med A! Och kommer läsa mycket också. Det gjorde min mamma för mig och jag har alltid läst och skrivit mycket och hade en väldigt tidig språkutveckling. Sen är jag ju utbildad journalist och jobbar med just kommunikation OCH älskar fortfarande böcker. Hoppas kunna föra arvet vidare till A!

Kommentera

