Ridå

Vaknar mitt i natten av begynnande mjölkstockning. Försöker somna om. Det går inte. 04.34 sitter jag i vardagsrummet med pumpen fast att den hittills aldrig hjälpt i dessa situationer. Vill ogärna väcka Alva som ser ut att sova sjukt gott. 05.30 väcker jag Alva. Jag börjar med att byta blöja och hon kissar på skötbordet och pyjamasen. Jag ammar men inget händer med stockningen. Tänker att jag borde ta Ipren. 09.30 vaknar vi igen och jag försöker amma i alla möjliga och omöjliga positioner. Det värker ända ut i armhålan nu. Tänker att jag borde ta Iprenen nu. Och dricka vatten för jag är sjukt törstig. Trots att jag är sjukt hungrig – också – och vi ska träffa våra mamma- och bebiskompisar senare bestämmer jag mig för att bada Alva. Vet inte riktigt var det kom kiss. Hon är såklart asglad. Jag ammar hoppfullt igen efter badet men utan resultat. Plötsligt sms:ar min bror. Han och min pappa är tydligen på väg hit. Jaha? Bra tajming. Alva somnar (enda bra som hänt denna dag) och jag hinner duscha och starta en maskin med kissgrejer. Sekunden jag kliver ur duschen ringer det på dörren. Pappa och bror rullar in och jag sätter på tevatten och servar. Jag.servar.dem. Orkar inte kommentera. Vi har i alla fall trevligt och jag kommer ihåg både Ipren och frukost. För att sänka stressnivån ställer jag dock in mina och Alvas fikaplaner senare. Supertråkigt. Efter några timmar är vi åter ensamma.

Alvas soliga humör är borta och hon vill ammas eller bäras, hela tiden. Hon bajsar tre gånger på raken och kläderna blir fläckiga.

Nu sitter vi, rena, tror jag, och ammar. I köket ser kriget ut att ha dragit fram. I maskinen ligger blöt tvätt kvar sedan i morse. I badrummet ligger bajskläder på golvet. Utanför har grannen dragit igång något som låter som en asfaltsborr. Den har varit igång en timma nu. Jag har ont i huvudet. Eventuellt har jag lite ont i halsen också.

Ja nä men det känns som att det har jämnat ut sig med bra och mindre bra blogginlägg nu. Nästa programpunkt hoppas jag blir tandborstning.

Kommentera

