En vecka att komma ihåg

Det luktar eldat, fuktig jord och fallfrukt. Jag älskar att vara utomhus och jag är så glad över att äntligen bo nära naturen. Jag tänker mycket på nästa vår och sommar när Alva först kryper och sen kanske går och kan vara ute och leka i en underbar miljö precis utanför ytterdörren. Men först höst och vinter. Naturen är alltid vacker som min pappa sa en gråmulen och disig höstdag för några år sedan.

Den här veckan har varit den första hela veckan själva för mig och Alva. Jens har inte jobbat hemma någon dag utan det har bara varit vi två. Vi har haft det lugnt och skönt med lite lagom avbrott i och med bvc-besök och föräldragruppsfika. På mornarna har Alva sovit någon timma efter sin frukost (törs jag hoppas på en ny vana?!) så jag har själv hunnit äta ensam och plocka lite med olika saker. Sitter still när Alva sover gör jag i princip aldrig.

När hon vaknade igen i förmiddags invigde jag hennes nya ullbody, stoppade henne i selen och gick en lång promenad. Sen tuffade dagen på med blöjbyten, amning och lite tid i babygymmet. Det kanske låter tråkigt, ja ibland är det långsamt, men förvånande ofta inte. Och så totalt ostressat liv. Vi såg lite dåliga tv-program och jag försökte söva min lilla goding. Igår hände det nämligen, hon sov tre (!) timmar mitt på dagen – och jag utnyttjade dem väl.

När jag insåg att hon sov djupt svidade jag om till träningsoutfit och körde ett pass på knappa timman. Alltså lyxen! Sen duschade jag, pysslade på och barnet bara sov. Låg raklång på sängen och tänkte att det här är ju yttersta lyxen. (Men ganska snabbt var jag på benen igen eftersom jag som sagt inte är så bra på att vara stilla för länge).
Idag var hon mer svårövertalad. Nöjd, pigg och glad som vanligt och så hade hon ju sovit i selen. Jag trodde nog att det skulle bli svårt att få henne att sova mer, och det var det – men till slut! Klockan närmade sig halv fyra och hon somnade efter en timmas försök från min sida. Yay! Jag tränade därmed idag igen och bara njöööt. Åt lite mellis och läste en tidning. Till slut vaknade hon, Jens kom hem och nu ska vi äta middag och smarrig fredagsefterrätt. Och – se Idol! Jag typ älskar det programmet och det är så mycket helgfeeling att landa i soffan och se det med min lilla familj. Det jag försöker säga är att det här har varit en superbra vecka!

IMG_1555.JPG

One thought on “En vecka att komma ihåg

Kommentera

